Ændringerne til prospektforordningen medfører, at virksomheder skal udarbejde færre prospekter. Med Listing Act-forordningen er en række situationer nemlig prospektfritaget. Det gør det nemmere for virksomhederne, herunder SMV’er, at få adgang til offentlige markeder. Finanstilsynet har tidligere bragt en artikel om ændringerne, der trådte i kraft den 4. december 2024.
De nye muligheder for prospektfritagelse gælder ved:
- udbud af værdipapirer til offentligheden, der er fungible med (har samme karakteristika som) og udgør mindre end 30 pct. af det antal værdipapirer, som allerede er optaget til handel på samme marked
- udbud af værdipapirer til offentligheden, der er fungible med værdipapirer, som vedvarende har været optaget til handel i mindst de seneste 18 måneder
- sekundære udstedelser, der er fungible med værdipapirer, som vedvarende har været optaget til handel i mindst de seneste 18 måneder.
En række eksisterende undtagelser bliver desuden udvidet. Det gælder bl.a. undtagelsen ved optagelse til handel af værdipapirer, der over en 12-måneders periode udgør mindre end 30 pct. af allerede optagede værdipapirer, hvor procentkravet hæves fra 20 til 30 pct.
Prospektfritagelserne er forudsat en række forskellige betingelser. Fælles for dem er dog, at virksomhederne skal offentliggøre et kort, sammenfattende dokument på maksimalt 11 sider, som anført i bilag IX, til Finanstilsynet via prospektpostkassen (prospekter@ftnet.dk). Finanstilsynet skal ikke godkende dokumentet.
Virksomhederne bør overveje mulighederne for prospektfritagelse, når det er relevant. Det kan reducere deres byrder markant og gøre kapitalrejsningen mere smidig.
God praksis for prospektgodkendelse
Finanstilsynet har tidligere udarbejdet et notat med praktisk information om behandling af prospekter. Notatet kan findes her. Virksomhederne bør især være opmærksomme på afsnittet ”Gode tips til en effektiv godkendelsesproces”. Som supplement til notatet opfordres virksomhederne desuden til først at gå i dialog om tidsplanen, når den er forholdsvis sikker. På den måde kan Finanstilsynet bedre disponere ressourcerne og gennemføre processen uden unødige forsinkelser. Virksomhederne bør også først sende prospektudkast, når de er færdige og sammenhængende. Hvis der er for mange uafklarede elementer, kan udkastet blive afvist som egentlig filing, og det kan forsinke processen. Jo bedre forberedt prospektet er, og jo mere realistisk tidsplanen er, desto hurtigere og mere smidig bliver godkendelsesprocessen.