Udsteders oplysnings- og indberetningsforpligtelser
Finanstilsynet har udarbejdet et skema over udsteders oplysnings- og indberetningsforpligtelser i henhold til de kapitalmarkedsretlige regler.
Skema over udsteders oplysnings- og indberetningsforpligtelser
Skemaet giver overblik over, hvilke oplysninger en udsteder skal offentliggøre til markedet, og om disse oplysninger også skal indberettes til Finanstilsynet. Oplysninger, der skal indberettes til Finanstilsynet, skal indberettes i systemet OAM.
I skemaet skelner Finanstilsynet mellem udstedere på Nasdaq Copenhagen og på First North Denmark. Det skyldes, at der på nogle områder er væsentlig forskel på, om en udsteder er optaget til handel på et reguleret marked eller på en MHF.
Bemærk, at skemaet tager stilling til udsteders oplysnings- og indberetningsforpligtelser i henhold til de kapitalmarkedsretlige regler. Udsteder kan derfor have pligt til at offentliggøre oplysninger i henhold til anden lovgivning eller i henhold til Nasdaqs interne regelsæt for udstedere.
|
|
Udstedere på Nasdaq Copenhagen (reguleret marked) |
Udstedere på First North Denmark (MHF) |
||
|
|
Offentliggørelse |
Indberetning |
Offentliggørelse |
Indberetning |
|
Periodiske oplysningsforpligtelser |
||||
|
Årsrapport1 (OAM-kategori: Årsrapport) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Halvårsrapport2 (OAM-kategori: Halvårsrapport) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Beretning om betaling til myndigheder3 (OAM-kategori: Betalinger til myndigheder) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Løbende oplysningsforpligtelser |
||||
|
Hjemland4 (OAM-kategori: Hjemland) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Storaktionærmeddelelser5 (OAM-kategori: Oplysninger om aktionærer) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Erhvervelse eller afhændelse af egne aktier6 (OAM-kategori: Egne aktier) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Samlede antal stemmerettigheder og samlede kapital i selskabet7 (OAM-kategori: ”Antal stemmerrettigheder og kapital”) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Ændring af aktieklassers eller afledte instrumenters rettigheder8 (OAM-kategori: ”Ændringer af rettigheder knyttet til værdipapir”) |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
|
Intern viden9 (OAM-kategori: Intern viden) |
Ja |
Ja |
Ja |
Nej |
|
Ledende medarbejderes transaktioner10 (OAM-kategori: Ledende medarbejderes og nærtståendes transaktioner) |
Ja |
(Ja)11 |
Ja |
(Ja)11 |
|
Øvrige oplysningsforpligtelser |
||||
|
Shortselling12 (OAM-kategori: Shortselling) |
(Ja)13 |
Ja |
(Ja)13 |
Ja |
|
Overtagelsestilbud14 (OAM-kategori: Overtagelsestilbud) |
Ja |
(Ja)15 |
Nej |
Nej |
|
Prospekter16 (OAM-kategori: Prospekter) |
Ja |
(Ja)17 |
Ja |
(Ja)17 |
1 § 26 i lov om kapitalmarkeder
2 § 27 i lov om kapitalmarkeder
3 § 29 i lov om kapitalmarkeder
4 § 23 i lov om kapitalmarkeder
5 § 30 i lov om kapitalmarkeder
6 § 31 i lov om kapitalmarkeder
7 § 32 i lov om kapitalmarkeder
8 § 33 i lov om kapitalmarkeder
9 Artikel 17 i markedsmisbrugsforordningen
10 Artikel 19 i markedsmisbrugsforordningen
11 I praksis er det udsteder, der indberetter den ledende medarbejders transaktioner til OAM, men pligten til at indberette påhviler den ledende medarbejder.
12 Kapitel II i shortsellingforordningen
13 Offentliggørelsen af positionerne sker ved, at positionsejeren indberetter oplysningerne til OAM. Der skal dermed ikke ske selvstændig offentliggørelse til markedet.
14 § 20 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud
15 Tilbudsgiver eller målselskabet indberetter tilbudsdokumentet til OAM.
16 Artikel 21 i prospektforordningen
17 Finanstilsynet foretager indberetningen af prospektet til OAM.
Udsteders periodiske oplysningsforpligtelser
Udsteder har to periodiske oplysningsforpligtigelser, offentliggørelse af årsrapporter og halvårsrapporter
En udsteder af aktier eller gældsbeviser er forpligtiget til at offentliggøre en årsrapport, hurtigst muligt og seneste fire måneder efter regnskabsårets udløb. Dette følger af § 26 i lov om kapitalmarkeder (KML).
Ligeledes er udsteder forpligtiget, efter § 27 i KML, til at offentliggøre en halvårsrapport, hurtigst muligt og senest tre måneder efter halvårsperiodens udløb.
Det er muligt, at selskabets års- eller halvårsrapport indeholder intern viden. Hvis dette er tilfældet, har Finanstilsynet præciseret, hvordan udstedere bør offentliggøre og indberette intern viden i finansielle rapporter her.
Finanstilsynet har lavet en vejledning ang. intern viden i finansielle rapporter
Formålet med offentliggørelse af finansielle rapporter er, at investorerne skal have mulighed for at foretage et velbegrundet skøn over udstederens situation og sammenligne de finansielle rapporter. Det er dog kun en fordel for investorerne, hvis de kan stole på, at oplysningerne offentliggøres inden for et vist tidsrum efter regnskabsårets afslutning. (Transparensdirektivets 9., 10. og 11. betragtning)
Udsteders periodiske oplysningsforpligtigelser skal ikke forveksles med udsteders løbende oplysningsforpligtigelser. Disse følger af et andet regelsæt, nemlig MAR.