Ny indberetningsløsning for EU-indberetninger

Med udgangen af 2025 lancerer EBA (Den Europæiske Banktilsynsmyndighed) en ny taksonomi for indberetninger, som medfører, at det fremover bliver obligatorisk at indberette i et nyt filformat: XBRL-CSV.

FIONA kan ikke håndtere det nye filformat, og derfor har Finanstilsynet sammen med Nationalbanken besluttet at anskaffe et nyt system, som skal erstatte FIONA til den fremtidige håndtering af indberetningerne til EBA.

Dette system vil samtidig generelt bedre understøtte fremtidige krav fra EBA og de andre ESA’er (Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger, EIOPA og Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed, ESMA).

Ændringen gælder kun EU-indberetninger, der hidtil har været håndteret i FIONA. Man vil fortsat skulle foretage nationale indberetninger til Finanstilsynet og Nationalbanken i FIONA.
Det nye system hedder e-Regulatory (e-Reg) og bliver implementeret i faser i løbet af 2026.

Hvad betyder det for indberetterne?

Fremover skal man bruge to systemer til indberetninger:

  • FIONA til alle nationale indberetninger til Finanstilsynet og Nationalbanken
  • e-Reg til alle EU-indberetninger, der hidtil har været håndteret i FIONA

Man skal stadig indsende det samme antal indberetninger som i dag, med de samme datapunkter. Hver indberetning skal kun sendes til ét system. Man skal altså ikke indberette dobbelt.

Vær dog opmærksom på:

  • For EBA-indberetninger vil der være krav om et nyt format til indberetningerne: XBRL-CSV.
  • For EIOPA-indberetninger vil indberetning fortsat foregå i det nuværende format: XBRL-XML.
  • For ESMA-indberetninger vil formatet fortsat være XML. Dog ændres strukturen til at følge ESMA’s standarder.

Vi har benyttet lejligheden til at forbedre brugeroplevelsen. Derfor er der en række nye funktioner i e-Reg:

  • Log ind med MitID:
    • Mulighed for alternativ 2-faktor løsning for dem, der ikke har MitID
  • Indbygget kommunikationsmodul:
    • Al kommunikation bliver lagt direkte på den konkrete indberetning, så det er nemt at holde overblik og finde korrespondancer senere, og man slipper for at lede rundt i gamle e-mailkorrespondancer.
    • E-mailnotifikation, når der er ny kommunikation i e-Reg, som man skal forholde sig til
  • Højere grad af automatik:
    • Indberetninger videresendes automatisk til ESA’er, når de er valideret. Herved bliver processen hurtigere fra indberettere til ESA’er.
    • Feedback på indberetninger fra ESA’erne kommer direkte ind i e-Reg. Herved bliver processen hurtigere fra ESA’er til indberettere.
  • Ny kalenderfunktion hjælper indberettere med at huske indberetningsfrister.

Tidsplan

Februar 2026 (fase 1):

  • Opstart af de to første EBA-indberetninger i e-Reg: DORA og RESOL (Resolution).
  • Kommunikation vil stadig være som i dag (pr. e-mail) i en periode, indtil kommunikationsmodulet er klart.

April 2026 (fase 2):

  • Opstart af alle øvrige EBA-indberetninger i e-Reg
  • Lancering af kommunikationsmodul med e-mail notifikationer
  • Lancering af automatiseret feedback fra ESA’er

Juni 2026 (fase 3):

  • Opstart af alle EIOPA-indberetninger i e-Reg

Oktober 2026 (fase 4):

  • Opstart af de to ESMA-indberetninger i e-Reg:
    • AIF (samling af de tidligere ”IAF1”, ”IAF2” og ”IAF3”)
    • FAIF (tidligere ”IAM”)

Forberedelse og hjælp

Vi udarbejder detaljerede brugervejledninger for brugen af e-Reg, som vi lægger på vores hjemmeside primo 2026, og vi udarbejder løbende spørgsmål & svaroversigter på vores hjemmeside.

Vi stiller desuden et separat, men identisk, system til rådighed, hvor man kan logge ind og øve sig i at bruge e-Reg og indsende indberetninger, inden man skal tage e-Reg i brug for alvor.

Finanstilsynets indberetningssektion vil ligesom i dag være til rådighed ved telefon og e-mail for at assistere. Der findes desuden hjælp inde i selve e-Reg samt på hjemmesiden hos leverandøren, der har leveret e-Reg systemet.