Anvendelsesområde
Disclosureforordningen gælder for finansielle markedsdeltagere, der udbyder finansielle produkter, og finansielle rådgivere, der rådgiver om finansielle produkter.
- Finansielle markedsdeltagere er bl.a. investeringsselskaber, der udbyder porteføljepleje, arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, udbydere af pensionsprodukter, forsikringsselskaber, der udbyder forsikringsbaserede investeringsprodukter, forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF), investeringsforvaltningsselskaber, samt kreditinstitutter, der udøver porteføljepleje. Se artikel 2, nr. 1, litra a-j, i SFDR for en udtømmende liste og definition af en finansiel markedsdeltager.
- Finansielle rådgivere er bl.a. kreditinstitutter, der yder investeringsrådgivning, forsikringsselskaber, der yder investeringsrådgivning om forsikringsbaserede investeringsprodukter, samt FAIF’er og UCITS’er, der yder investeringsrådgivning. Se artikel 2, nr. 11, litra a-f, i SFDR for en udtømmende liste og definition af en finansiel rådgiver.
Anvendelsestidspunkter
Selve disclosureforordningen (level 1) har fundet anvendelse siden den 10. marts 2021.
Disclosureforordningen er suppleret af en delegeret forordning, der har fundet anvendelse siden den 1. januar 2023. Den delegerede forordning til SFDR præciserer oplysningernes indhold og metoderne for – og præsentationen af – de oplysninger, som finansielle markedsdeltagere og rådgivere skal levere. Den delegerede forordning indeholder rapporteringsskabeloner til de oplysninger, der skal gives i medfør af artikel 8 og 9 i SFDR, samt artikel 5 og 6 i taksonomiforordningen (TR). Den delegerede forordning indeholder også rapporteringsskabeloner til erklæringer om de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer (såkaldt ”PAI-erklæring”), som følger af artikel 4, stk. 1, litra a, eller artikel 4, stk. 3 eller 4, i SFDR. Finansielle markedsdeltagere, som vælger at tage hensyn til de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer, eller som har pligt til at gøre det, skal aflægge en PAI-erklæring senest den 30. juni hvert år.
Samspillet mellem SFDR og TR
Disclosureforordningen skal ses i sammenhæng med taksonomiforordningen (TR), som fastsætter kriterier for, hvilke økonomiske aktiviteter der kan betragtes som miljømæssigt bæredygtige. Derudover indfører TR et par tilføjelser til SFDR hvad angår oplysninger om den andel af investeringer, der finansierer miljømæssigt bæredygtige økonomiske aktiviteter. Blandt de mest væsentlige er de supplerende oplysningskrav i artikel 5 og 6 i TR for bestemte typer af produkter, som er omfattet af artikel 8 og 9 i SFDR.
