Når et pengeinstitut skal oprette en konto til en ny kunde, skal instituttet gennemføre kundekendskabsprocedurer, herunder indhente identitetsoplysninger og dokumentation for at fastslå kundens identitet.
De indhentede identitetsoplysninger skal kontrolleres ved hjælp af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig og uafhængig kilde. MitID kan anvendes som en sådan kontrolkilde, men hvis pengeinstituttet kan bekræfte identiteten på forbrugeren gennem andre pålidelige kilder, vil det ikke være i overensstemmelse med lovgivningen at kræve, at forbrugeren skal bruge MitID for at ansøge om en basal betalingskonto.
Eftersom pengeinstitutterne gerne må kræve MitID for at kunne tilgå instituttets netbank vil en forbruger, der ikke har MitID, derfor kunne opleve, at vedkommende kun kan bruge de tjenester, der er knyttet til sin basale betalingskonto, som ikke kræver MitID, f.eks. brug af betalingskort eller indbetaling af løn, hvorimod overførsel af penge og tilmelding af regninger til betalingsservice via netbank ikke er mulig.