Fortolkningsbidrag til bekendtgørelse nr. 1389 af 22. december 2008 om revisionsudvalg

24-07-2003

Finanstilsynets afgørelse af 15. januar 2009

 

Afgørelse

Undtagelsen i § 1, stk. 2 kan kun anvendes, hvis den samlede bestyrelse (dvs. inkl. formanden) består af et lige antal personer, hvoraf præcis halvdelen er udpeget af arbejdsgivere og den anden halvdel er udpeget af lønmodtagere og hvor dette fremgår af vedtægter m.v. Benævnelserne "arbejdsgivere" henholdsvis "lønmodtagere" omfatter også medlemmer udpeget af disses organisationer.

Bestemmelsen i § 2, stk. 4, 2. pkt. om, at den organisatoriske indplacering af fælles revisionsudvalg skal ske i en virksomhed under tilsyn af Finanstilsynet, betyder i praksis, at udvalget skal placeres i en virksomhed, som er under tilsynet af det danske Finanstilsyn (bortset fra finansielle holdingselskaber).

Intentionen med bestemmelsen i § 5, stk. 1, 3. pkt. er, at bestyrelsen inden for rimelig tid skal sørge for, at der bliver valgt et nyt uafhængigt medlem med kvalifikationer. Dette vil være relevant, hvis medlemmet udtræder af bestyrelsen i utide. Det forhold, at bekendtgørelsens ordlyd tilsiger, at der skal indkaldes til generalforsamling med henblik på at opfylde bestemmelsen, er ikke til hinder for, at et selskab, hvor dette medlem i henhold til fx. vedtægterne vælges af et repræsentantskab, alene indkalder repræsentantskabet for at få valgt et nyt uafhængigt bestyrelsesmedlem med kvalifikationer.

Fortolkningsbidrag til uafhængighedsbestemmelserne i § 5, stk. 1-2 fremgår af bemærkningerne til revisorlovens § 31 (L120), hvor der tillige henvises til EU's henstilling af 15. februar 2005 om den rolle, der spilles af menige bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af tilsynsorganer i børsnoterede selskaber og om udvalg nedsat i bestyrelsen/ledelsesorganet.

§ 5, stk. 3-4 om det uafhængige bestyrelsesmedlems kvalifikationer indebærer, at den kyndige skal have beskæftiget sig med IFRS eller de danske regnskabsregler for finansielle virksomheder. Det er således ikke tilstrækkeligt alene at have erfaring med årsregnskabsloven. Der er hermed valgt et snævrere kyndighedskrav end i revisorloven. Der er ikke udtrykt en forældelsesfrist i relation til kyndigheds/erfaringskravet. Erfaringen behøver således ikke nødvendigvis at være af nyere dato.

Valgperioden for det uafhængige bestyrelsesmedlem med kvalifikationer er ikke eksplicit reguleret i regelsættet, men da det uafhængige medlem i øvrigt er et almindeligt medlem af bestyrelsen med et bestyrelsesmedlems rettigheder og forpligtelser, forekommer det i strid med intentionen med regelsættet at svække det uafhængige medlems mulighed for at bidrage til et øget fokus på regnskabs- og revisionsmæssige spørgsmål, ved evt. at udskifte dette medlem hyppigere end de andre medlemmer. Valgperioden for det uafhængige bestyrelsesmedlem med kvalifikationer bør derfor være den samme som de øvrige bestyrelsesmedlemmers valgperiode.

Begrundelse

Finanstilsynet har den 22. december 2008 udstedt bekendtgørelse nr. 1389 om revisionsudvalg i virksomheder samt koncerner, der er underlagt tilsyn af Finanstilsynet. Bekendtgørelsen indeholder krav om etablering af revisionsudvalg i en række virksomheder under tilsyn. Udvalget skal have et uafhængigt bestyrelsesmedlem med kvalifikationer inden for regnskabsvæsen eller revision. Bestyrelsens skal etablere revisionsudvalget senest umiddelbart efter den førstkommende ordinære generalforsamling efter 31. december 2008.

Sagsfremstilling

Finanstilsynet har løbende modtaget en række forespørgsler vedrørende fortolkningen af bekendtgørelsens bestemmelser efter udstedelse 22. december 2008. Ovenstående er et uddrag af de oftest stillede spørgsmål med tilhørende svar.

Senest opdateret 15-01-2009