Afgørelse om fremadrettede påbud til NKT A/S vedrørende årsrapporten for 2023

11-02-2025

Erhvervsstyrelsen har som led i regnskabskontrollen med de børsnoterede virksomheder foretaget en kontrol af årsrapporten for NKT A/S for 2023. Koncern- og årsregnskabet er aflagte efter IFRS samt yderligere danske oplysningskrav for børsnoterede virksomheder.

Styrelsens kontrol af årsrapporten gav anledning til, at styrelsen påbød virksomheden fremadrettet i kommende årsrapporter at korrigere nedenstående forhold.

Styrelsens kontrol omfattede tillige flere forhold, hvor styrelsen dog ikke konstaterede overtrædelser af IFRS eller årsregnskabsloven.

Manglende inkludering af rentebetalinger i løbetidsanalysen af finansielle forpligtelser

Virksomheden har i note 5.4 på side 87 i årsrapporten vist en tabel, hvor den rentebærende gæld er opdelt i henhold til forfaldstidspunkter. Virksomheden anfører på side 88, at de viste beløb ikke inkluderer renter.

Følgende fremgår af IFRS 7, afsnit 39, litra a:

”En virksomhed skal oplyse følgende:

  1. en løbetidsanalyse af ikke-afledte finansielle forpligtelser (herunder udstedte finansielle garantikontrakter), som viser de kontraktlige restløbetider…

…”

Det fremgår yderligere af IFRS 7, afsnit B11D, at de kontraktlige beløb, der oplyses i overensstemmelse med afsnit 39, litra a) og b), er de kontraktlige udiskonterede pengestrømme.

Styrelsens vurdering

Det er styrelsens vurdering, at virksomheden skal medtage de forventede rentebetalinger i løbetidsanalysen i henhold til IFRS 7, afsnit 39, litra a og IFRS 7, afsnit B11D.

Oplysninger om ændringer af risikovariabler som konkret anses som rimeligt sandsynlige

Virksomheden har i note 5.6 vist en tabel over følsomheder ved ændringer af valutakurser og råvarepriser. Det fremgår af tabellen, at virksomheden har valgt at vise effekten ved en ændring på 10 % for alle valutaer/råvarer.

I henhold til IFRS 7, afsnit 40, litra a, skal en virksomhed medtage en følsomhedsanalyse for hver type markedsrisiko, som virksomheden er udsat for ved regnskabsårets afslutning, med angivelse af, hvordan resultatet og egenkapitalen ville være blevet påvirket af ændringer i den relevante risikovariabel, som var rimeligt sandsynlig på det tidspunkt.

Følgende fremgår af IFRS 7, afsnit B19:

”Virksomheden bør ved vurderingen af, hvad der er en rimeligt sandsynlig ændring i den relevante risikovariabel, tage følgende i betragtning:

  1. de økonomiske rammer, inden for hvilke virksomheden opererer. En rimeligt sandsynlig ændring bør ikke omfatte usandsynlige eller "worst case"-scenarier eller "stress tests". Hvis graden af ændring i den underliggende risikovariabel er stabil, behøver virksomheden heller ikke ændre den valgte rimeligt sandsynlige ændring i risikovariablen. Som eksempel kan det antages, at renten er 5 procent, og en virksomhed vurderer, at et udsving i renten på ± 50 basispoint er rimeligt sandsynligt. Den bør oplyse virkningen for resultatet og egenkapitalen, hvis renten ændres til 4,5 procent eller 5,5 procent. I det følgende regnskabsår er renten steget til 5,5 procent. Virksomheden mener fortsat, at renten kan svinge med ± 50 basispoint (dvs. graden af ændring i renten er stabil). Virksomheden ville skulle oplyse virkningen for resultatet og egenkapitalen, hvis renten steg til 5 procent eller 6 procent. Virksomheden vil ikke skulle revidere sin vurdering af, at renten med rimelig sandsynlighed kunne svinge med ± 50 basispoint, medmindre der er belæg for, at renten er blevet væsentligt mere ustabil
  2. tidsrammen for vurderingen. Følsomhedsanalysen skal vise virkningerne af ændringer, der anses for rimeligt sandsynlige i løbet af regnskabsåret, indtil virksomheden næste gang præsenterer disse oplysninger, hvilket normalt er dens næste regnskabsår.”

Det fremgår endvidere af IFRS 7, afsnit BC63, at IASB konkluderede, at det ikke ville være muligt at give omfattende vejledning om den metodik, som skal følges ved udarbejdelse af følsomhedsanalyser. Resultatet af dette er, at virksomhederne skal vurdere, hvad disse rimelige sandsynlige ændringer er i den konkrete situation.

Styrelsens vurdering

Det er styrelsens vurdering, at virksomheden for hver risikovariabel skal vurdere, hvad en rimelig sandsynlig ændring er, og oplyse om effekten heraf, jf. IFRS 7, afsnit 40, litra a og B19. Denne vurdering skal foretages hvert år og for hver enkelt risikovariabel, men virksomheden behøver ikke at ændre på de enkelte procentsatser, hvis de tidligere oplyste ændringer stadig skønnes at være rimeligt sandsynlige.

Senest opdateret 11-02-2025