Finanstilsynets tilladelser er udstedt i henhold til den reviderede forordning (EU) nr. 241/2014, artikel 32, stk. 2 i RTS 241/2014, der giver mulighed for at give forhåndsgodkendelse til tilbagekøb af garant- eller andelskapital. Det forudbestemte beløb, kan udgøre op til 2 pct. af den egentlige kernekapital og udgør en nettoramme efter indregning af indskud af nye garant- eller andelsbeviser.
Tilladelser til indfrielse af kapitalinstrumenter skal fratrækkes i kapitalgrundlaget, når der er tilstrækkelig sikkerhed for indfrielsen, jf. artikel 28, stk. 2 i RTS 241/2014.
Finanstilsynet vurderer, at der som udgangspunkt er tilstrækkelig sikkerhed for indfrielse, så snart instituttet har modtaget anmodning fra garanter eller andelshavere om tilbagekøb.
Fradraget i kapitalgrundlaget skal svare til den økonomiske effekt af anmodningerne på opgørelsestidspunktet og kan maksimalt udgøre rammetilladelsens størrelse efter indregning af nye udstedelser, der øger rammen svarende til nytegningen (netto-effekt). Fradragets størrelse er dermed styret af de modtagne anmodninger, dvs. udnyttelsen af rammen, men ikke af rammen i sig selv. Rammen sætter en begrænsning på antallet af anmodninger, som instituttet kan imødekomme inden for den periode, som rammen er givet for. Hvis instituttet overfor garanterne eller andelshaverne har afvist at tilbagekøbe kapitalen, fratrækkes det pågældende beløb ikke.
Den nye praksis for beregning af fradrag for rammetilladelser gælder umiddelbart.
Tilladelsen bortfalder som hidtil ved væsentlige ændringer i de oplysninger og økonomiske forhold, som har været en forudsætning for tilladelsen. Instituttet skal underrette Finanstilsynet, hvis der opstår væsentlige ændringer i de oplysninger, som ligger til grund for tilladelsen.
Eksempler på beregning af fradrag
Nedenfor følger en række eksempler på beregning af fradrag i kapitalopgørelsen for rammetilladelser til tilbagekøb. Eksemplerne omfatter garantsparekasser, men gælder tilsvarende for andelskasser.
Eksempel 1:
En garantsparekasse har besluttet, at bestyrelsen to gange om året, den 1. marts og den 1. september, træffer beslutning om tilbagekøb. Anmodninger, der er modtaget senest 1 måned inden da, tages i betragtning.
Finanstilsynet har givet sparekassen tilladelse til en garantramme på 100 mio. kr. Den 1. februar har sparekassen modtaget anmodninger om tilbagekøb for 70 mio. kr. Den 10. februar modtager sparekassen yderligere anmodninger for 5 mio. kr. På bestyrelsesmødet i marts beslutter bestyrelsen, at sparekassen kun vil tilbagekøbe garantkapital for 55 mio. kr. Tilbagebetalingen sker den 15. marts. Instituttet efterkommer derfor ikke de sidst indløbne anmodninger inden den 1. februar på 15 mio. kr. Hertil kommer de yderligere 5 mio. kr.
Garantsparekassen skal den 1. februar fratrække 70 mio. kr. i sit kapitalgrundlag for rammetilladelsen. Den 10. februar øges fradraget til 75 mio. kr. indtil 15. marts, hvor garantkapitalen reduceres med 55 mio. kr. som følge af tilbagebetalingen. Herefter udgør fradraget 20 mio. kr. Anmodningerne på 15 mio. kr., der ikke blev efterkommet i denne omgang forventes fortsat at gælde og vil blive overvejet i september sammen med de ny anmodninger på 5 mio. kr.
Eksempel 2:
Samme garantsparekasse har året efter fortsat en garantramme på 100 mio. kr. Den 1. februar har sparekassen modtaget anmodninger for 105 mio. kr. Siden garantrammen er givet har sparekassen modtaget ny garantkapital for 20 mio. kr., og den maksimale ramme udgør derfor 120 mio. kr. (netto-effekten). 1. februar skal sparekassen fratrække 105 mio. kr. for rammetilladelsen i sin kapitalopgørelse.
Eksempel 3:
En anden garantsparekasse tilbagekøber garantkapital løbende inden for nogle internt fastsatte rammer. Anmodninger behandles derfor med kort frist – inden for en uge. Sparekasse har Finanstilsynets tilladelse til en garantramme på 50 mio. kr.
Ved opgørelse af kapitalgrundlaget skal sparekassen fratrække de løbende anmodninger, som den har modtaget, men endnu ikke tilbagekøbt. Fradraget kan dog maksimalt udgøre 50 mio. kr. (plus fradrag for anmodninger, der kan rummes i evt. ny garantkapital som følge af nettoeffekten). I praksis må det forventes, at sparekassen ikke overskrider maksimum ved løbende tilbagebetalinger.
Eksempel 4:
Samme garantsparekasse oplever i årets første to kvartaler stor interesse fra nye garanter. Der er netto tegnet garantkapital for 25 mio. kr.
Rammetilladelsen udgør herefter 75 mio. kr.
Høj vækst medfører en større stigning i sparekassens risikoeksponeringer.
I tredje kvartal opstår en større økonomisk begivenhed, som medfører, at sparekassen modtager anmodning om tilbagekøb for 70 mio. kr. Store tab som følge af de væsentlige økonomiske ændringer gør dog, at forudsætningerne for godkendelsen af rammetilladelsen ikke længere er til stede.
Sparekassen skal derfor kontakte Finanstilsynet straks, og tilladelsen trækkes tilbage. Sparekassen må anmode om ny tilladelse under de nye forudsætninger.
Eksempel 5:
En anden garantsparekasse har indført garantbørs, hvorefter tilbagekøb af garantkapital kun kan ske i det omfang, sparekassen modtager ny garantkapital. Sparekassen har fået Finanstilsynets tilladelse til en lille garantramme på 2 mio. kr. til tilbagekøb i særlige tilfælde, eksempelvis ved garantens død. Når sparekassen modtager en anmodning, vurderer sparekassen, om anmodningen skal behandles indenfor garantbørsen eller under rammetilladelsen. Garantkapitalen vil ikke blive reduceret ud over de 2 mio. kr.
I praksis opgør sparekassen en gang hver måned, hvor meget ny garantkapital der er indkommet, og hvor meget garantkapital (fra garantbørsen) der derfor kan tilbagekøbes. Ved opgørelse af fradraget for rammetilladelsen, f.eks. midt i måneden, skal sparekassen ikke indregne den ny garantkapital, hvis garantkapitalen vil blive brugt på tilbagekøb ved månedens udgang. Hvis sparekassen ikke bruger ny garantkapital på tilbagekøb fra garantbørsen, øges rammen svarende til nytegningen. Garantrammen på 2 mio. kr. samt evt. nytegning skal fratrækkes i det omfang, sparekassen har modtaget tilbagekøbsanmodninger, som falder indenfor det særlige formål og ikke behandles under garantbørsen.
Sparekassen skal herudover ikke tage hensyn til de anmodninger, der er registreret på garantbørsen, idet disse kun tilbagebetales i det omfang, sparekassen får ny garantkapital.