Redegørelse om inspektion i Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse.

18-02-2014

 

Indledning

Finanstilsynet var i december 2013 på inspektion i Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse.

Inspektionen var en opfølgning på, at sparekassen i 2013 kom under solvenskravet og blev påbudt at udarbejde en genopretningsplan. Finanstilsynet har på den baggrund ved inspektionen lagt vægt på holdbarheden af sparekassens forretningsmodel, økonomiområdet, ledelsens arbejde, kreditområdet samt kapitaldækningsområdet.

Sammenfatning og risikovurdering

Sparekassen har en meget høj eksponering mod landbrug på ca. 40 pct. af de samlede udlån. Størstedelen af landbrugsudlånet er endvidere ydet til mælkeproducenter. Sparekassen modtog en risikooplysning om, at den bør reducere sin samlede risiko i landbrug samt sikre en mere hensigtsmæssig spredning på produktionsgrene.

Sparekassen har formuleret en mere traditionel forretningsmodel med mindre risikokoncentrationer. Der er imidlertid stor uoverensstemmelse mellem det aktuelle risikobillede og den ønskede forretningsmodel. Sparekassen har derfor fået påbud om at tage stilling til de virkemidler, den vil tage i anvendelse for at opfylde målsætningen.

Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen de 49 største engagementer (alle over 2 pct. af basiskapitalen), en stikprøve på 50 engagementer i intervallet 1 – 2,825 mio. kr. samt en stikprøve på 85 engagementer i intervallet 250.000 – 1 mio. kr.  Derudover blev alle engagementer med bestyrelses- og direktionsmedlemmer gennemgået. Engagementsgennemgangen omfattede ca. 60 pct. af sparekassens samlede udlån og garantier.

Blandt de 49 store engagementer er der en overvægt af engagementer med svag bonitet, og bonitetsfordelingen er dårligere end i sammenlignelige institutter. Således udgør engagementer med objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) 65 pct. af de store engagementers samlede volumen.

Finanstilsynet påbød sparekassen at forøge  nedskrivningerne med  11,5 mio. kr.

Det er Finanstilsynets generelle indtryk, at sparekassen udviser en større tålmodighed med sine svage kunder, end tilfældeter det i andre institutter. Sparekassen modtog påbud om at forbedre sine handlingsplaner på svage kunder, samt sikre at en evt. nedskrivningsberegning har en bedre sammenhæng med handlingsplanen.

Sparekassen fik ligeledes påbud om at etablere et egentligt kreditkontor. Derudover modtog sparekassen påbud om at foretage præciseringer i kreditpolitikken og i enkelte forretningsgange, samt tilpasse sin beføjelsesstruktur på kreditområdet.

Sparekassen havde ultimo november 2013 opgjort sit solvensbehov til 14,8 pct., mens den faktiske solvens var opgjort til 17,0 pct.

På baggrund af undersøgelsen fandt Finanstilsynet anledning til at forøge solvensbehovet til 15,1 pct. efter nedskrivninger på 11,5 mio. kr. Dette medfører, at den faktiske solvens ultimo november 2013 korrigeres til 15,9 pct. Den faktiske solvens overstiger således solvensbehovet.

Sparekassen modtog på baggrund af den lave solvensmæssige overdækning og den negative udvikling i basisindtjeningen i.f.t. sammenlignelige institutter en risikooplysning om at fortsætte og igangsætte yderligere initiativer til at forbedre såvel kapitalsituationen som driftsresultaterne, herunder ved at reducere sine risici.

 

Senest opdateret 18-02-2014