Indledning
Finanstilsynet var i november 2013 på inspektion i Alpha Insurance A/S
På inspektionen blev selskabets væsentlige områder gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der bliver lagt størst vægt på de områder, der har den største risiko. Inspektionen omfattede bl.a. selskabets forretningsmodel, forsikringsområdet, investeringsområdet og kapitalforhold med størst fokus på erstatningshensættelserne og kapitalgrundlaget.
Sammenfatning og risikovurdering
Alpha Insurance A/S tegner forsikringer til private, mindre virksomheder samt nicheforretning i EU-lande, dog primært i Danmark, Norge og England. Selskabets største brancher er auto i England og erhvervsansvar og arbejdsskade i Norge. Selskabet tegner udelukkende forsikringer gennem forsikringsagenter, som også udsteder policer og foretager præmieopkrævningen. Skadesbehandlingen er outsourcet til agenterne og eksterne skadesbehandlere.
Selskabet er de seneste år vokset kraftigt, og har siden 2009 tredoblet præmieindtægten til knap 1,5 mia. kr. ultimo 2012. Finanstilsynet har givet bestyrelsen en risikooplysning om de særlige risici, der er forbundet med en så kraftig vækst sammenholdt med, at de største risici er placeret udenfor Danmark.
Finanstilsynets gennemgang af selskabets hensættelser viser svingende afløbsresultater med en tendens til negative resultater. Finanstilsynet vurderer på baggrund af følsomhedsberegninger, at der er behov for en væsentlig forbedring af selskabets indsamling og bearbejdning af data til brug for fastlæggelse af erstatningshensættelser, ligesom der er behov for en væsentlig bedre styring af hensættelserne. En benchmarking af selskabets samlede hensættelser med sammenlignelige danske skadeselskaber giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at tilsidesætte selskabets vurdering af hensættelsernes tilstrækkelighed. På den baggrund har Finanstilsynet givet selskabet påbud om at forbedre både dataindsamling og styring af hensættelser for at kunne nedbringe usikkerheden om hensættelsernes størrelse.
Finanstilsynet har konstateret mangefulde og fejlbehæftede indberetninger fra selskabet og har foreholdt selskabets revision dette. Det er Finanstilsynets opfattelse, at revisors protokollering for 2012 ikke er dækkende for dette og Finanstilsynet forventer en fornyet stillingtagen af revisor ved udarbejdelse af revisionsprotokollen for 2013.
Finanstilsynet har konstateret, at selskabets tilgodehavender hos forsikringstagerne målt i forhold til bruttopræmierne er væsentligt højere end andre direkte tegnende forsikringsselskabers tilgodehavender ligesom selskabets kreditgivning er væsentligt længere. Finanstilsynet har givet selskabet en risikooplysning om behovet for at have fokus på disse forhold.
Finanstilsynets gennemgang af selskabets opgørelse af aktiver til dækning af selskabets forpligtelser overfor forsikringstagerne og retningslinjer for investeringer gav ikke anledning til bemærkninger.
Selskabet har ultimo 3. kvartal 2013 opgjort sit individuelle solvensbehov til 134,2 mio. kr. og kapitalkravet til 165,2 mio. kr. Basiskapitalen er i samme periode opgjort til 289,1 mio. kr. Selskabets solvensgrad i forhold til kravet til basiskapitalens størrelse er således 175 pct. Opgjort ultimo 3. kvartal er selskabets solvensbehov i forhold til bruttopræmier noget under benchmark, og Finanstilsynet vil følge udviklingen af dette forhold i forbindelse med overgangen til de nye solvensregler pr 1. januar 2014.