Formålet med undersøgelsen var indledningsvist at skabe et overblik over de uafhængige rådgivere på området samt skabe et billede af rådgivernes markedspraksis, hvis de modtager provision fra tredjeparter.
Finanstilsynet har afsluttet undersøgelsen med en generel præcisering til de virksomheder, der modtager provision, af hvordan reglerne på området finder anvendelse samt en angivelse af, hvordan reglerne forventes overholdt.
Finanstilsynet har offentliggjort denne præcisering, så alle virksomheder kan se, hvordan en virksomhed, som udøver uafhængig rådgivning, forventes at agere for at overholde reglerne om modtagelse og videreformidling af provision.
Finanstilsynets vurdering
Finanstilsynet har gennemgået materiale fra de syv virksomheder, og har konstateret, at de alle har videreformidlet den modtagende provision til kunderne.
Seks ud af de syv virksomheder oplyste dog ikke kunden om, at de havde et tilgodehavende på de fakturaer, som blev sendt til kunden. Dvs. at kunderne i langt de fleste tilfælde ikke var klar over, at de havde penge til gode, før de fik dem udbetalt.
Enkelte af virksomhederne havde en længere formidlingstid, fra provision var modtaget til den blev formidlet til kunden, men ingen længere end et år. Alt blev således afregnet indenfor et år.
Generelt for alle de undersøgte virksomheder er, at der er tale om få kunder, som virksomheden modtager provision for. De fleste havde kun mellem 5-10 kunder.
Finanstilsynet har afsluttet undersøgelsen med en generel præcisering til de syv virksomheder af, hvordan reglerne på området finder anvendelse og en angivelse af, hvordan reglerne forventes overholdt.
Finanstilsynet offentliggør ligeledes denne præcisering så alle virksomheder kan se, hvordan en virksomhed, som udøver uafhængig rådgivning, forventes at agere for at overholde reglerne om modtagelse og videreformidling af provision.
Behandling af provision som uafhængig rådgiver
Betegner man sin virksomhed som uafhængig, sætter det krav til hvordan man håndterer det at modtage provision fra tredjepart i forbindelse med et kundeforhold. Gennemgangen nedenfor giver nogle retningslinjer for, hvordan man skal forholde sig.
Provision og uafhængig rådgivning
Hvis en virksomhed betegner sig som værende uafhængig og samtidig modtager provision, skal virksomheden altid videreformidle den modtagende provision ubeskåret til den enkelte kunde.
Videreformidlingen skal ske hurtigst muligt efter modtagelsen.
Provision skal fremgå af aftalegrundlaget
Hvis en virksomhed, modtager provision fra tredjemand i forbindelse med et kundeforhold, skal dette fremgå af aftalegrundlaget. Det vil sige, at det skal fremgå af aftalen med kunden, at
- der modtages provision, og at denne videregives til kunden,
- principperne for beregning og modtagelse af provision og hvis muligt, hvornår og hvordan kunden kan forvente at modtage provisionen.
Efterfølgende oplysning om modtagelse af provision
Hvis en virksomhed modtager provision fra tredjemand i forbindelse med et kundeforhold, skal dette fremgå af samtlige fakturaer til kunden, indtil provisionen er videreformidlet til kunden, således at kunden er opmærksom på tilgodehavendet. Det bør, hvis muligt ligeledes fremgå, hvornår det forventes at udbetalingen af tilgodehavende til kunden finder sted.
Kunden skal herudover informeres, når videreformidlingen af provisionen til kunden har fundet sted.
Retligt grundlag
- lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, lov nr. 1160 af 19. september 2018
Ifølge § 9 i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere må en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler kun anvende betegnelsen uafhængig eller tilsvarende betegnelser, der giver indtryk af, at virksomheden yder uafhængig rådgivning, hvis den opfylder følgende betingelser:
- Virksomheden må ikke modtage provision eller andet vederlag fra virksomheder, der tilbyder eller formidler finansielle produkter. Det forbud gælder dog ikke, hvis virksomheden videregiver den fulde provision l kunden.
- Virksomheden må ikke have snævre forbindelser, jf. lov om finansiel virksomhed § 5, stk. 1, nr. 19, til en finansiel virksomhed eller anden virksomhed, som tilbyder eller formidler finansielle produkter eller boligkreditaftaler.
- Virksomheden tager et tilstrækkeligt antal finansielle produkter på markedet i betragtning ved sin rådgivning, herunder boligkreditaftaler.
Det følger af § 9, stk. 2, at virksomheder, som er omfattet af stk. 1, ikke på egne eller andres vegne må udbyde finansielle produkter til forbrugere.
Finanstilsynet fører, jf. bl.a. §§ 11-12, tilsyn med overholdelsen af reglerne i loven og kan som led i sit tilsyn kræve, at en virksomhed fremlægger alle de oplysninger, der er nødvendige for Finanstilsynets virksomhed, herunder oplysninger til afgørelse af, om et forhold er omfattet af denne lov.
- Bekendtgørelse om tredjepartsbetalinger m.v., bekendtgørelse nr. 1202 af 15. november 20171.
Ifølge § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1202 af 15. november 2017, om tredjepartsbetalinger m.v. fremgår det bl.a., at en virksomhed som leverer investeringsrådgivning på uafhængigt grundlag, og som i forbindelse med leveringen af den pågældende tjenesteydelse til kunden modtager gebyrer, provisioner eller andre penge- eller naturalieydelser fra andre end kunden eller en person, der handler på kundens vegne, skal videregive disse betalinger eller ydelser til kunden hurtigst muligt efter modtagelsen.
Af bekendtgørelsens § 5 fremgår det, at en virksomhed, der leverer anden investeringsservice eller accessorisk tjenesteydelse end dem, der er nævnt i § 3, stk. 1, ikke – i forbindelse med levering af den pågældende tjenesteydelse til kunden – må modtage eller betale gebyrer, provisioner eller naturalieydelser fra eller til andre end kunden eller en person, der handler på kundens vegne, jf. dog stk. 3, medmindre
- betalingen eller ydelsen er udformet med henblik på at øge kvaliteten af den tjenesteydelse, som virksomheden yder til kunden, jf. § 6,
- betalingen eller ydelsen ikke giver anledning til interessekonflikter med virksomhedens pligt til at handle redeligt og professionelt i overensstemmelse med kundens bedste interesse, og
- virksomheden har oplyst kunden forud for leveringen af den pågældende tjenesteydelse om betalingen eller ydelsen, jf. § 8, stk. 1, nr. 1 og 2.
1 Denne bekendtgørelse gælder kun for finansielle rådgivere og investeringsrådgivere.