Redegørelse om inspektion i Merkur Andelskasse

11-09-2024

Finanstilsynet var i maj og juni 2024 på inspektion i Merkur Andelskasse (andelskassen). Inspektionen var en ordinær inspektion, hvor de væsentligste risikoområder blev gennemgået efter en risikobaseret vurdering.

Sammenfatning og risikovurdering

Andelskassen yder lån i hele Danmark til privatpersoner samt bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder og organisationer.

Andelskassen adskiller sig fra de øvrige institutter i gruppe 3, både ift. typen af kunder samt at andelskassen har hele Danmark som markedsområde. Dette kræver et højt kompetenceniveau og en effektiv styring.

Andelskassens basisindtjening har historisk ligget under niveauet for benchmark, hvilket primært skyldes et højere omkostningsniveau. Andelskassens indtjening er dog steget som følge af stigningen i renteniveauet.

Udlånsporteføljen er stort set ligeligt fordelt mellem erhvervs- og privatkunder. Udlånsporteføljen er karakteriseret ved en relativ høj andel af store eksponeringer, landbrugseksponeringer og eksponeringer mod skoler o.l.

Andelen af gode eksponeringer (3+2a) er lavere end for benchmark og andelen af eksponeringer, der udviser svaghedstegn (1+2c) er højere.

Andelskassen har samtidig en lavere akkumuleret nedskrivningsprocent. Det er vigtigt, at andelskassen løbende er opmærksom på, om nedskrivningsniveauet er tilstrækkeligt, især i lyset af det nuværende relativt høje renteniveau.

Førstelinje kontroller af kreditafdelingens egne bevillinger er placeret hos den risikoansvarlige. Dette giver nogle udfordringer ift., at den risikoansvarlige også skal forholde sig til det samlede kontrolmiljø. Andelskassen har fået et påbud om at sikre, at der etableres både en uafhængig første- og andenlinje kontrol af kreditafdelingens bevillinger.[1]

Den complianceansvarlige er udover at være complianceansvarlig også udpeget som hvidvaskansvarlig, og varetager herudover opgaver ift. operationelle risici.

Ressourcerne i compliancefunktionen er – og har været – presset, og andelskassen har fået påbud om at vurdere, hvorvidt den complianceansvarliges ansvarsområder fungerer tilfredsstillende set i relation til arbejdsbyrden og interessekonflikterne mellem ansvarsområderne.[2]

Eksponeringsgennemgangen har resulteret i mernedskrivninger på 452 t.kr. på en eksponering.

Andelskassens individuelle solvensbehov var opgjort til 11,0 pct. pr. 31. marts 2024. På baggrund af inspektionen har Finanstilsynet vurderet, at solvensbehovet er tilstrækkeligt til afdækning af andelskassens risici.

 

 

[1] Ledelsesbekendtgørelsens § 11 og § 19, stk. 1 og 2 samt bilag 7, nr. 4.

[2] Ledelsesbekendtgørelsens § 17, stk. 2 og 4, nr. 1.