Redegørelse om inspektion i Suduroyar Sparikassi P/F

21-11-2017

Finanstilsynet var i juni 2017 på inspektion i Suduroyar Sparikassi P/F. Alle sparekassens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der blev lagt vægt på de områder, der har den største risiko.

 

Sammenfatning og risikovurdering

Forretningsmodellen for Suduroyar Sparikassi er primært koncentreret omkring ind- og udlån til private og mindre erhvervsdrivende samt at investere modtagne indlån i noterede værdipapirer. Forretningsmodellen er de seneste år endvidere udvidet med en række nye tiltag, hvilket bl.a. omfatter crowdfunding samt udlån til færøske kommuner.

Fordelingen af udlån er henholdsvis 73 pct. til privatkunder og 27 pct. til erhvervskunder. Boligudlån med 1. prioritetspant tegner sig for en stor andel af privatkundeudlånet. Transport, hotel og restauranter er med 4,3 pct. af de samlede udlån sparekassens største erhvervsbranche.

Historisk har sparekassens primære geografiske markedsområde været den sydlige del af Færøerne. Sparekassens vækst har dog de senere år primært været i Torshavn samt omkringliggende kommuner, som er et område i høj vækst og med stærkt stigende boligpriser. Det er samtidig et område med hård konkurrence om kunderne.

Sparekassens basisindtjening og tabskapacitet er lav. Basisindtjeningen for 2016 var kun 0,2 pct. af udlån og garantier før nedskrivninger, mens tabskapaciteten ultimo juni 2017 var på 3,5 pct. af den samlede risikoeksponering. Nedskrivningsniveauet er dog også lavt, og sparekassen har iværksat tiltag til at forbedre sin indtjening.

Finanstilsynet gennemgik 66 udlån over 2 pct. af kapitalgrundlaget. Der blev i alt gennemgået udlån for 201 mio. kr., svarende til 35 pct. af den samlede udlånsmasse.

Finanstilsynet konstaterede yderligere objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) i et af de gennemgåede udlån, og fandt yderligere nedskrivninger for i alt 687.000 kr.

Sparekassen modtog påbud om at styrke sin kreditstyring ved at forbedre dokumentationen af kundernes økonomi samt ved at udarbejde operationelle handlingsplaner og strategier for sine svage og nødlidende kunder. Herudover modtog sparekassen påbud om at forbedre rapporteringen til bestyrelsen på kreditområdet.

Sparekassen modtog endvidere påbud om at udbedre styringsmæssige mangler på markedsrisikoområdet ved at tilrette beføjelser til at tage risici på sparekassens vegne, herunder for at sikre overensstemmelse mellem rammerne for tilladte risici i outsourcingaftaler og markedsrisikopolitikken. Herudover modtog sparekassen påbud om at lovliggøre aktiviteter, som kræver værdipapirhandlertilladelse.

Sparekassen modtog endeligt påbud om udbedring af mangler ved instrukser på kredit- og likviditetsområdet samt enkelte påbud om forbedring af bestyrelsens arbejde.

Sparekassen havde ultimo juni 2017 opgjort sit individuelle solvensbehov til 10,3 pct. Finanstilsynet vurderer på baggrund af undersøgelsen, at solvensbehovet er tilstrækkeligt til at dække sparekassens risici. Det samlede kapitalkrav inklusive buffere kan opgøres til 11,55 procent. Kapitalkravet stiger 1. januar 2018, idet den systemiske kapitalbuffer sættes i kraft på Færøerne med virkning fra 1. januar 2018, hvilket vil medføre et tillæg for alle eksponeringer på Færøerne på 1 pct., og idet kapitalbevaringsbufferen øges med 0,625 procent. Den faktiske solvens var ultimo juni 2017 opgjort til 15 pct.

 

 

Senest opdateret 21-11-2017