Indledning
Finanstilsynet var i november 2012 på inspektion i PensionDanmark Pensionsforsikringsaktieselskab (herefter PensionDanmark).
Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle selskabets væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der bliver lagt størst vægt på de områder, der har den største risiko.
Finanstilsynet har på inspektionen gennemgået bestyrelsens arbejde med fokus på selskabets forretningsmodel og den valgte risikoprofil. Gennemgangen tog udgangspunkt i bestyrelsens politikker og retningslinjer, som fastsætter risikoappetitten på investerings- og forsikringsområdet. Derudover gennemgik Finanstilsynet selskabets dokumentation for opgørelsen af det individuelle solvensbehov, herunder identifikation og kvantificering af risici, valg af metode samt kapitalplan og kapitalnødplan.
Sammenfatning og risikovurdering
PensionDanmark blev etableret som administrationsfællesskab i 1992 for oprindeligt syv pensionskasser og -selskaber. PensionDanmark er via PensionDanmark Holding A/S i dag ejet af overenskomstparterne på de områder, hvor PensionDanmark er pensionsleverandør for de kollektivt aftalte arbejdsmarkedspensioner.
PensionDanmark har i sin forretningsmodel fokus på markedsrenteprodukter og sikring af forsikringstagernes købekraft. Selskabets bestand består således primært af markedsrenteprodukter med opsparing i et livscyklusperspektiv.
Investeringsstrategien for markedsrenteproduktet er baseret på at beskytte og øge købekraften af medlemmernes opsparing ved at tage hensyn til alder og investeringshorisont.
Ved inspektionen blev bestyrelsen påbudt at sikre, at der indenfor bestyrelsens retningslinjer ikke må kunne opstå en uforholdsmæssig afhængighed af enkelte aktiver eller aktivkategorier, fx statsobligationer udstedt af et enkelt land.
I et enkelt tilfælde blev det konstateret, at rammerne i en porteføljeforvaltningsaftale gik ud over de rammer bestyrelsens havde opstillet. Selskabet fik påbud om at sikre, at investeringerne ligger inden for bestyrelsens retningslinjer.
Herudover blev selskabet påbudt at sikre, at der rapporteres på samtlige investeringsrammer opstillet af bestyrelsen.
Finanstilsynet har givet selskabet risikooplysning om, at bestyrelsen bør tage stilling til, hvornår en forvaltningsaftale anses som et væsentligt aktivitetsområde, som bestyrelsen derfor skal godkende.
Finanstilsynet har endvidere givet selskabet risikooplysning om, at PensionDanmarks eksponering overfor alternative investeringer er højere end i sammenlignelige selskaber og derfor kræver løbende fokus fra bestyrelse og direktion.
På forsikringsområdet blev selskabet påbudt at klassificere medlemmernes opbygning af basiskapital, som sker ved fradrag i præmien til livsvarig alderspension, om til forsikringsmæssige hensættelser. Endvidere blev selskabet påbudt at forbedre kvaliteten af de anmeldte grundlag således, at redegørelser for ændringer i det tekniske grundlag er præcise og klare.
Finanstilsynet gav selskabet en risikooplysning omkring flere bestyrelsesmedlemmers systematisk manglende fremmøde til bestyrelsesmøder. Bestyrelsesmedlemmer, der ikke deltager i bestyrelsesmøderne risikerer, at de ikke kan anses for at leve op til fit & proper-reglerne.
Derudover blev selskabet påbudt at sikre en korrekt procedure ved brugen af elektroniske bestyrelsesmøder.
PensionDanmarks gældende kapitalkrav var ultimo 2012 det individuelle solvensbehov, som udgjorde ca. 1,9 mia. kr. mod en basiskapital på ca. 4,1 mia. kr., svarende til en solvensdækning på ca. 2,2. Ved beregning af det individuelle solvensbehov har selskabet valgt et sikkerhedsniveau svarende til det, der kommer til at gælde under Solvens II. Selskabet vurderes at have tilstrækkelig kapital i forhold til Solvens II-kravet.