1. Indledning
Finanstilsynet var i februar - april 2013 på inspektion i Den Jyske Sparekasse.
Inspektionen var en ordinær inspektion, hvor alle sparekassens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der blev lagt størst vægt på de områder, der havde den største risiko.
2. Sammenfatning og risikovurdering
Sparekassen har i 2012 overtaget en sparekasse og fusioneret med to andre, således at sparekassens balance i 2012 er vokset med 62 pct.
Sparekassen har en forretningsmodel baseret på traditionelle ind- og udlånsprodukter til kunder i det meste af Jylland. Sparekassen har imidlertid en høj andel af sine udlån til erhverv (70,4 pct.), hvilket er højere end i udvalgte sammenlignelige pengeinstitutter (62,6 pct.). Sparekassen er ligeledes mere koncentreret inden for risikofyldte brancher som landbrug (20,7 pct. i forhold til gennemsnittet i den sammenlignelige gruppe på 13,5 pct.) og ejendomme (16,3 pct. i forhold til gennemsnittet i den sammenlignelige gruppe på 9,0 pct.). Sparekassen fik på den baggrund en risikooplysning. Finanstilsynet gav endvidere, blandt andet i lyset af sparekassens nuværende størrelse, påbud om at præcisere forretnings- og styringsmodellen.
På inspektionen gennemgik Finanstilsynet sparekassens 61 største udlånsengagementer, 4 største udlånsengagementer fra Sparekassen i Skals, 305 stikprøveengagementer blandt sparekassens øvrige engagementer samt engagementer med sparekassens bestyrelse og direktion.
Blandt de 61 største engagementer var der OIV i 22 engagementer, svarende til 38 pct. målt på volumen. 12 af disse engagementer kan henføres til ejendomme, 6 til landbrug og 4 til øvrigt erhverv.
Finanstilsynet kunne konstatere, at sparekassen i en række tilfælde havde væsentlige mangler i kreditstyringen, og der var eksempler på, at sparekassen ikke har efterlevet sin egen kreditpolitik. Sparekassen fik påbud om at præcisere kreditpolitikken med en klarere stillingtagen til principper for kreditgivningen i sparekassen. Ligeledes fik sparekassen påbud om at udarbejde og forbedre forretningsgange for centrale forhold i kreditgivningen. Som eksempel herpå skal sparekassen forbedre sin forretningsgang for konsolidering af engagementer, idet Finanstilsynet konstaterede flere fejl på dette punkt. Sparekassen fik påbud om at styrke analysen, ensartetheden og dokumentationen i kreditgivningen og kreditopfølgningen. Finanstilsynet kunne konstatere, at den centrale kreditfunktion ikke har fulgt tilstrækkeligt op på, om der blev identificeret objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) og nedskrivningsbehov i engagementerne. Sparekassen fik derfor påbud om at tilføre kreditområdet yderligere ressourcer blandt andet med henblik på at styrke de interne kontroller.
Finanstilsynet kunne konstatere, at der ikke havde været udført compliance på efterlevelse af reglerne for ledelse og styring på kreditområdet. Det medførte i sammenhæng med observerede mangler i de interne kontroller på særligt kreditområdet, at sparekassen fik påbud om at tilføre compliance-funktionen yderligere ressourcer. Ligeledes fik sparekassen påbud om at tilføre intern revision yderligere ressourcer. Endvidere blev et påbud fra inspektionen i 2008 om, at forretningsgange generelt skal indeholde kontrolelementer, gentaget. Finanstilsynet kunne dog konstatere, at der var sket forbedringer.
På baggrund af gennemgangen af de udvalgte engagementer fandt Finanstilsynet, at behovet for yderligere nedskrivninger opgjort pr. 31. marts 2013 var 288 mio. kr. større end opgjort af sparekassen. Ca. 2/3 af mernedskrivningerne på de største engagementer knytter sig til vurdering af ejendomme, hvorimod ca. halvdelen af mernedskrivningerne blandt stikprøveengagementer kan henføres til landbrug. En ikke uvæsentlig del af mernedskrivningerne kan således tilskrives, at sparekassen har anvendt for optimistiske metoder til værdiansættelse af landbrugsaktiver og ejendomme. Sparekassen fik en risikooplysning om, at nedskrivningerne ved yderligere negativ udvikling i konjunkturerne eller ved manglende styring kan vise sig at blive væsentligt forøgede. Sparekassens basisindtjening er dog i et vist omfang med til at kunne absorbere fremtidige nedskrivninger.
Finanstilsynet vurderer i sammenhæng med en regnskabskontrol af årsrapporten 2012, at sparekassen skal offentliggøre korrigerende/supplerende information vedrørende årsrapporten 2012.
Sparekassens indberettede solvensbehov pr. ultimo marts 2013 var 10,3 pct. efter 8+ modellen, hvilket sparekassen efter dialog med Finanstilsynet har hævet til 10,6 pct. Dette har Finanstilsynet taget til efterretning.
Sparekassens faktiske solvens efter indregning af nye nedskrivninger pr. ultimo marts 2013 er opgjort til ca. 12,4 pct., hvilket efterlader sparekassen med en beskeden solvensmæssig overdækning. Sparekassen fik en risikooplysning om, at sparekassen har en koncentration af ansvarlig lånekapital, der forfalder om ca. 5 år.
Sparekassen fik herudover en række mindre væsentlige påbud og risikooplysninger på de øvrige forretningsområder.