Markedsudvikling 2005 for forsikringsmæglervirksomhed

24-07-2003

Finanstilsynet offentliggør i dag en artikel om markedsudviklingen i 2005 for forsikringsmæglervirksomhed. 
Læs hele artiklen her:

(29 november: Bemærk ny version på grund af ændring i figur 2)

Konklusioner:

  • Forsikringsmæglernes vigtigste indtjeningskilde er provisioner og vederlag modtaget fra forsikringsselskaber og forsikringsmæglere
  • Forsikringsmæglerne præsterede samlet en indtjening fra forsikringsformidling i 2005 på 883 mio. kr. - svarende til et fald på 2 pct. i forhold til indtjeningen i 2004
  • Den relative fordeling af indtjente provisioner på hhv. skades- og livsforsikring modtaget fra forsikringsselskaberne har ændret sig over den seneste 5-års-periode. Således er andelen af provisioner indtjent på skadesforsikring faldende fra ca. 59 pct. i 2001 til ca. 27 pct. i 2005
  • I 2001 udgjorde vederlag fra kunder kun 8 pct. af de samlede vederlag og provisioner. I 2005 er denne andel steget til 44 pct.
  • Forsikringsmæglernes provisioner fra skadesforsikringsselskaberne udgør ca. 0,5 pct. af de samlede præmieindbetalinger til skadesforsikringsselskaberne. Andelen af provisioner og vederlag fra formidlede skadesforsikringer i forhold til skadesforsikringsbranchens samlede bruttopræmier er gennem de sidste 5 år næsten halveret
  • Forsikringsmæglernes provisioner fra livsforsikringsselskaberne udgør ca. 0,4 pct. af de samlede bruttopræmieindbetalinger til livsforsikringsselskaberne. Andelen er faldende
  • Inden for forsikringsmægling er markedskoncentrationen stor. I 2005 havde de fem største selskaber ca. 68 pct. af markedet. Det største selskab opnåede provisioner og kundevederlag i 2005 på mere end 313 mio. kr. Halvdelen af selskaberne havde indtjening på forsikringsformidling på mindre end en halv mio. kr.
  • For størstedelen af forsikringsmæglerne udgør indtjeningen fra den største provisionsyder mere end 50 pct. af de samlede provisioner
  • I 2005 er det kun 20 pct. af forsikringsmæglerne, der ikke har indberettet indtægter fra kunderne

Senest opdateret 29-11-2006