Sammenfatning og risikovurdering
Tryg Livsforsikring er et dansk livsforsikringsselskab ejet af Tryg Forsikring A/S. På inspektionstidspunktet bestod selskabets forretning af svenske børneforsikringer og voksenulykkesforsikringer. Bestanden er lukket for nytegning. Pr. 31. december 2023 havde Tryg Livsforsikring ca. 16.000 individuelt tegnede forsikringer med en samlet præmieindtægt på 23,3 mio. kr. De samlede udbetalte ydelser udgjorde 64,2 mio. kr. for 2023.
Politik og retningslinjer for forsikringsrisici
Finanstilsynet konstaterede, at selskabets bestyrelse har henlagt beføjelser til direktionen om prisfastsættelse af produkterne uden at fastlægge skriftlige retningslinjer eller rammer herom. Det indebærer risiko for, at direktionen foretager dispositioner, som ikke er i overensstemmelse med bestyrelsens ønsker. Selskabet har på denne baggrund fået et påbud.[1]
Outsourcing
Finanstilsynet fandt, at selskabet gør brug af koncernintern outsourcing som en væsentlig del af forretningsmodellen. Finanstilsynet vurderede, at selskabet ikke har dokumenteret de løbende vurderinger af outsourcingen i tilstrækkelig grad, og at rapporteringen til bestyrelsen på den koncerninterne outsourcing ikke indeholder alle relevante informationer om status på outsourcingen. Finanstilsynet vurderede, at dokumentation af vurderingerne af den koncerninterne outsourcing er en nødvendig forudsætning for, at selskabet løfter ansvaret for den outsourcede aktivitet. Derudover vurderede Finanstilsynet, at en mangelfuld rapportering til bestyrelsen kan medføre en risiko for, at selskabet ikke forholder sig til, om der sker en unødig forøgelse af den operationelle risiko ved mangler i outsourcingen, og en risiko for en utilstrækkelig virksomhedsstyring. Selskabet har derfor fået påbud om at sikre, at der sker tilstrækkelig rapportering til bestyrelsen, og at vurderingerne vedrørende den koncerninterne outsourcing er dokumenteret.[2]
Risikoappetit og risikotolerancegrænser
Finanstilsynet konstaterede, at selskabet på flere områder fastsætter risikotolerancegrænser udelukkende på basis af en subjektiv vurdering fra administrationen. Finanstilsynet vurderede, at selskabet ikke har identificeret og afgrænset risikotolerancegrænser for de pågældende risikoområder, hvilket medfører en risiko for, at direktionen tager risici på selskabets vegne, som ligger udenfor bestyrelsens risikotolerance. Selskabet har derfor fået påbud om at sikre, at bestyrelsen fastsætter, hvilke og hvor store risici selskabet må påtage sig, samt specificerer risikotolerancegrænser, der udgør kontrollerbare grænser for størrelsen af acceptable risici for de respektive områder.[3]
Styringsdokumenter
Mange af selskabets styringsdokumenter er udarbejdet på koncernniveau. Finanstilsynet fandt, at flere af selskabets styringsdokumenter ikke i tilstrækkelig grad afspejler selskabets rammer eller specifikke forhold. Dette medfører en risiko for, at det er direktionen eller den udførende afdeling, og ikke bestyrelsen, som fastlægger rammerne for styringen af selskabet, og at styringen af selskabet derfor ikke sker i det rette ledelseslag. Selskabet har derfor fået påbud om at sikre, at selskabets politikker og retningslinjer er udarbejdet på en måde, så det tydeligt fremgår, hvilke beskrivelser, anvisninger og rammer der er gældende og relevante for selskabet.[4]
Dokumentation for beregning af solvenskapitalkrav
Selskabet benytter Solvens II-forordningens standardformel til opgørelse af solvenskapitalkravet. Finanstilsynet konstaterede, at selskabets dokumentation for modellen til beregning af solvenskapitalkravet består af den kode, der ligger til grund for modellen, samt af Solvens II-forordningens krav. Finanstilsynet vurderede, at selskabets dokumentation for antagelser og valg i beregningen af solvenskapitalkravet hverken giver et samlet overblik eller kan videregives til relevante interessenter. Risikoen ved den manglende dokumentation er, at selskabet ikke tager stilling til, hvorvidt modellens antagelser og valg stadig er relevante og retvisende. Selskabet har derfor fået påbud om at udarbejde dokumentation for valg og antagelser i beregningen af solvenskapitalkravet.[5]
[1] Jf. ledelsesbekendtgørelsens § 7 stk. 1 og stk. 2, § 5, stk. 2, nr. 1, og bilag 1, nr. 2, litra d.
[2] Jf. LFV, § 134, stk. 2 og stk. 4.
[3]Jf. LFV, § 95, stk. 1, nr. 2 og stk. 3, ledelsesbekendtgørelsens bilag 6, nr. 2, litra d, og § 8, stk. 1, nr. 1, samt LFV § 95, stk. 2, nr. 2, og ledelsesbekendtgørelsens bilag 6, nr. 2, litra a.
[4] Jf. LFV, § 132, stk. 1, nr. 3.
[5] Jf. ledelsesbekendtgørelsens § 15 og bilag 6, nr. 15.