Redegørelse om inspektion i Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES)

12-05-2016

 

Indledning

Finanstilsynet var i november og december 2015 på inspektion i Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

På inspektionen blev AES’ væsentlige områder gennemgået med fokus på de områder, som har den største risiko. Inspektionen omfattede bestyrelsens og direktionens arbejdsopgaver, investeringsområdet, forsikringsforretningen og aktuarmæssige forhold samt risikostyring.

 

Sammenfatning og risikovurdering

 

AES er en selvejende institution oprettet den 1. januar 1999 ved lov om arbejdsskadesikring af 13. maj 1998.

 

AES har til opgave at beregne og opkræve bidrag til at finansiere udgifter ved erhvervssygdomme og udbetale erstatning m.v. til tilskadekomne eller deres efterladte. Det er obligatorisk for alle private og offentlige arbejdsgivere i Danmark at indbetale til AES.

 

AES skal økonomisk hvile i sig selv og er ikke underlagt et kapitalkrav. Bidragene dækker udelukkende udgifter til erstatninger og administration.

 

Bestyrelsen har overladt administrationen og formueforvaltningen til ATP.

 

AES har hensat midler til opfyldelse af forpligtelser for skader anmeldt inden 1. januar 2008.

 

Finanstilsynet vurderede, at hensættelserne er tilstrækkelige, idet de er beregnet på betryggende forudsætninger, blandt andet i forhold til levetider.

 

Finanstilsynet konstaterede, at der ofte er et stort fravær til bestyrelsesmøderne. Ved en lejlighed var over hvert tredje medlem fraværende. Finanstilsynet gav derfor en risikooplysning om, at det store fravær af medlemmer til bestyrelsesmøderne øger risikoen for, at bestyrelsen ikke i et tilstrækkeligt omfang varetager den overordnede og strategiske ledelse af AES, herunder overvåger, at direktøren varetager sine opgaver på en betryggende måde og i overensstemmelse med den fastlagte risikoprofil og de fastlagte retningslinjer.

 

Senest opdateret 12-05-2016