Forsikringsprodukt markedsført som et forsikringsselskab - Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder § 4

04-04-2008

Finanstilsynets afgørelse af 4. april 2008

Afgørelse
Finanstilsynet har påbudt et forsikringsselskab at ændre sin markedsføring på en hjemmeside af et internetprodukt, så det klart fremgår, at der er tale om et produkt, der sælges af forsikringsselskabet, og ikke af et produkt fra et andet selskab.

Sagsfremstilling
Finanstilsynet havde erfaret, at et internetfirma markedsførte et forsikringsprodukt. Det fremgik ikke af Finanstilsynets register af virksomheder under tilsyn, at virksomheden havde tilladelse til at tegne forsikringer. Finanstilsynet anmodede derfor internetfirmaet om en redegørelse. Finanstilsynet fandt derefter ud af, at internetfirmaet reelt var et forsikringsprodukt, der blev markedsført fra en selvstændig hjemmeside. Det fremgik ikke af hjemmesiden, hvilket forsikringsselskab, der var den egentlige forsikringsgiver.

Vurdering og begrundelse
Det følger af § 4 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, at en finansiel virksomhed ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes økonomiske adfærd på markedet.

Finanstilsynet vurderer, at forsikringsselskabet har udvist en adfærd, der er i strid med § 4 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder. Forsikringsselskabet vildleder forbrugerne ved at markedsføre internetproduktet som et internetselskab med et selvstændigt brand uden tilknytning til forsikringsselskabet, selvom internetproduktet  er et forsikringsprodukt fra forsikringsselskabet i lighed med andre produkter fra selskabet.

Finanstilsynet har påbudt et forsikringsselskab at ændre sin markedsføring på en hjemmeside af et internetprodukt, så det klart fremgår, at der er tale om et produkt, der sælges af forsikringsselskabet, og ikke af et produkt fra et andet selskab.  Finanstilsynet havde erfaret, at et internetfirma markedsførte et forsikringsprodukt. Det fremgik ikke af Finanstilsynets register af virksomheder under tilsyn, at virksomheden havde tilladelse til at tegne forsikringer. Finanstilsynet anmodede derfor internetfirmaet om en redegørelse.

Finanstilsynet fandt derefter ud af, at internetfirmaet reelt var et forsikringsprodukt, der blev markedsført fra en selvstændig hjemmeside. Det fremgik ikke af hjemmesiden, hvilket forsikringsselskab, der var den egentlige forsikringsgiver. Det følger af § i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, at en finansiel virksomhed ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes økonomiske adfærd på markedet.

Finanstilsynet vurderer, at forsikringsselskabet har udvist en adfærd, der er i strid med § 4 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder. Forsikringsselskabet vildleder forbrugerne ved at markedsføre internetproduktet som et internetselskab med et selvstændigt brand uden tilknytning til forsikringsselskabet, selvom internetproduktet  er et forsikringsprodukt fra forsikringsselskabet i lighed med andre produkter fra selskabet.

Senest opdateret 04-04-2008