Ændringer i grundlaget for afgiftsopkrævning fra 2025
Den 1. januar 2025 trådte en række ændringer i kraft i grundlaget for Finanstilsynets opkrævning af afgifter fra finansielle virksomheder.
Ændringerne vedrører de virksomheder, der opkræves efter § 360-361 i lov om finansiel virksomhed, og som fra 2025 vil blive opkrævet efter de nye regler. Virksomhederne skal derfor være opmærksomme på, at grundlaget for næste opkrævning, der forventes at finde sted ultimo året, kan afvige fra tidligere. På samme måde kan det være tilfældet, at opkrævningen sker med hjemmel i en anden bestemmelse end tidligere – f.eks. en anden paragraf eller et andet stykke.
Ændringerne, som er indarbejdet i kap. 22 i lov om finansiel virksomhed, er:
Kap. 22 i LBKG 1013/2024 er ændret ved lov 1666/2024 § 2, nr. 29-31.
- I § 360, stk. 1, ændres »§§ 361-370« til: »§§ 361-368«.
- I § 360, stk. 2, ændres »stk. 5« til: »stk. 4«.
- I § 361, stk. 1, nr. 6, indsættes efter »finansiel holdingvirksomhed«: », fondsmæglerholdingvirksomhed«.
Kap. 22 i LBKG 1013/2024 er ændret ved lov 1668/2024 § 12, nr. 14-16.
- I § 361, stk. 5, udgår »finansielle rådgivere,«
- 361, stk. 5, nr. 1, 2. pkt., ophæves.
- 361, stk. 5, nr. 2, ophæves. Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
Vi anbefaler, at virksomhederne sætter sig ind i de relevante lovændringer for at kunne forholde sig til eventuelle ændringer i deres opkrævningsgrundlag.
Vi forventer ikke, at afgiftsbeløbet vil blive påvirket væsentligt – dog med det forbehold, at det først kan endeligt bekræftes, når vi har færdigberegnet afgifterne. Opkrævning af afgifter sker på baggrund af den til enhver tid gældende lovgivning. Eventuelle justeringer af afgifterne vil derfor først blive indarbejdet, når vi har haft mulighed for at behandle det fulde datagrundlag og al nødvendig dokumentation.
Spørgsmål kan rettes til afgift@FTNET.DK
Virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet, betaler via afgifter for omkostningerne til Finanstilsynets tilsynsarbejde og drift. Finanstilsynet opkræver afgifterne med udgangen af hvert år. Virksomhederne modtager i december fakturaer, som dækker afgiften for at have været under tilsyn i løbet af året.
Finanstilsynets samlede bevilling bliver vedtaget en gang årligt i forbindelse med finansloven, hvor Finanstilsynet står under § 08.23.01.
Opkrævning af afgiften for 2025 forventes udsendt den 11. december 2025.
Hvem betaler hvad?
Fordelingen af afgifter mellem de forskellige typer virksomheder er reguleret i lov om finansiel virksomhed kapitel 22 - Afgifter. En række virksomhedstyper betaler en fast afgift, mens andre betaler en forholdsmæssig afgift på grundlag af virksomhedens størrelse, omkostninger, provisioner, vederlag mv.
Fast afgift
Virksomheder, der betaler fast afgift, omfatter bl.a. genforsikringsmæglerselskaber, investeringsrådgivere, værdipapirhandlere og finansielle holdingvirksomheder.
Når en virksomhed anmoder om at få et prospekt godkendt af Finanstilsynet medfører det også en fast afgift.
I lov om finansiel virksomhed § 361 kan du se alle de faste afgifter, som Finanstilsynet opkræver. De faste afgifter har grundbeløb angivet i 2016-niveau. Beløbene bliver reguleret årligt - svarende til udviklingen i Finanstilsynets bevilling på finansloven.
I tabellen kan du se udviklingen i Finanstilsynets bevilling siden 2016.
År |
Bevilling (mio. kr.) |
Indeks |
2016 |
302,0 |
100,0 |
2017 |
336,7 |
111,5 |
2018 |
348,8 |
115,5 |
2019 |
404,5 |
133,94 |
2020 |
404,8 |
134,04 |
2021 |
414,9 |
137,38 |
2022 |
425,3 |
140,83 |
2023 |
468,6 |
155,17 |
2024 |
514,7 |
170,43 |
Forholdsmæssig afgift
Virksomhedstyper, der betaler en forholdsmæssig afgift, omfatter bl.a. penge- og realkreditinstitutter, forsikrings- og pensionsselskaber, investeringsforeninger og forsikringsmæglerselskaber. Alle virksomhedstyper, der betaler en forholdsmæssig afgift, fremgår af §§ 362–367 i lov om finansiel virksomhed.