Et forsikringsselskab skal løbende sikre, at dets produkter er tidssvarende og opfylder kundernes behov. Det gælder også for prissætningen, som skal være rimelig.
Konkurrencerådet offentliggjorde den 1. april 2025 en analyse af konkurrencen på markedet for skadesforsikringer til private. Den viser bl.a., at der er en risiko for en urimelig prissætning, som kan indebære, at forsikringsdistributørerne ikke handler redeligt og loyalt overfor kunderne, og at produkterne ikke i hele deres levetid er i overensstemmelse med kundernes behov.
”Vi har med interesse noteret os konklusionerne i Konkurrencerådets analyse af konkurrencen på skadesforsikringsmarkedet,” siger Ulla Brøns Petersen, der er chef for Finanstilsynets forbrugerkontor. ”Undersøgelsen har afdækket en risiko for, at nogle forsikringsselskabers prissætning kan være urimelig. Det følger vi op på overfor selskaberne.”
Finanstilsynet har derfor sendt et brev til alle selskaber, der sælger private skadesforsikringer, og gjort dem opmærksom på, at de har pligt til løbende at følge deres prissætning, identificere urimelig prissætning overfor forbrugere og iværksætte foranstaltninger til at imødegå dette. Hvis et selskab har produkter, som det endnu ikke har vurderet, opfordrer Finanstilsynet samtidig til, at det sker – set i lyset af rapporten fra Konkurrencerådet.
Finanstilsynet vil på et senere tidspunkt følge op på brevet til forsikringsselskaberne med en undersøgelse, der skal afdække, om selskaberne har iværksat tilstrækkelige foranstaltninger for at sikre, at deres prissætning er rimelig.
Læs Finanstilsynets brev til forsikringsselskaberne.