Finanstilsynet spurgte i efteråret 2024 udvalgte finansielle virksomheder, hvad de gør for at hindre, at deres medarbejdere bruges til kriminelle aktiviteter. Formålet var at afdække god praksis for, hvad virksomhederne selv gør og fremadrettet kan gøre for at forebygge, at deres medarbejdere bruges til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Med udgangspunkt i svarene fra virksomhederne, erfaringer fra Finanstilsynets inspektioner og internationale observationer har Finanstilsynet beskrevet en række tiltag for interne kontroller og screening af medarbejdere i finansielle virksomheder, der kan siges at være god praksis på området. Tiltagene drejer sig om:
- Screening ved ansættelse og løbende ajourføring
- Håndtering af udsatte medarbejdere
- Kontrol ved onboarding af kunder
- Usædvanlig adfærd hos medarbejderen
- Opmærksomhed ved behandling af alarmer
- Foranstaltninger ved mistanke om misbrug af stilling
God praksis-notatet skal ikke betragtes som en konkret vejledning om lovgivningen i forhold til interne kontroller og screening af medarbejdere eller som nye krav til den eksisterende lovgivning på området.
Læs notatet