Hvad er et udsættelsesberedskab?

06-12-2018

Et børsnoteret selskab kan udsætte offentliggørelsen af intern viden, hvis betingelserne i markedsmisbrugsforordningen er opfyldt. Finanstilsynet giver her et bud på, hvordan børsnoterede selskaber kan oprette et såkaldt udsættelsesberedskab.

 

Børsnoterede selskaber har mulighed for at udsætte offentliggørelsen af intern viden. Udsættelsesadgangen har hjemmel i markedsmisbrugsforordningen art. 17, stk. 4 og 5. Denne artikel vil primært omhandle den såkaldt almindelige udsættelsesadgang i stk. 4.

Udsættelsesberedskab

Børsnoterede selskaber skal ifølge markedsmisbrugsforordningen leve op til en række forpligtelser, hvis de vil benytte sig af den almindelige udsættelsesadgang i artikel 17, stk. 4. Finanstilsynet anbefaler derfor alle børsnoterede selskaber, at de gør sig bekendt med kravene i forordningen og opretter et ”udsættelsesberedskab”.

  • Oprettelse af hændelsesbaseret insiderliste

Børsnoterede selskaber har pligt til at oprette hændelsesbaserede insiderlister, når der opstår intern viden. Dette krav gælder både, når et selskab offentliggør intern viden hurtigst muligt efter artikel 17, stk. 1, og når et selskab udsætter offentliggørelsen efter artikel 17, stk. 4. Forpligtelsen følger af markedsmisbrugsforordningen artikel 18, stk. 1. Yderligere information om kravene til insiderlister findes her.

  • ”Udsættelseslog”

Det børsnoterede selskab skal føre en ”udsættelseslog” på et varigt medium, dvs. at opbevaring skal ske på en måde, hvor der er mulighed for at give en uændret reproduktion af loggen efter anmodning fra Finanstilsynet. Her skal selskabet bl.a. anføre en række tidspunkter af relevans for udsættelsen, identiteten på de personer, der har ansvaret for at beslutte udsættelsen, og tage løbende stilling til, om kriterierne for udsættelsen forsat er opfyldt. Kravene til dette fremgår af kommissionens delegerede forordning 2016/1055 af 26. juni 2016. Den delegerede forordning kan findes her.

Finanstilsynet har udarbejdet et skema, som selskaberne kan bruge som standardskabelon. Det er dog ikke et krav, at dette format benyttes. Skemaet kan downloades her

Efter offentliggørelse af den interne viden og underretning af Finanstilsynet kan Finanstilsynet bede det børsnoterede selskab om en skriftelig redegørelse for, hvordan selskabet har opfyldt betingelserne for udsættelsen. Det fremgår af artikel 17, stk. 4, sidste pkt. Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt for selskabet at sende udsættelsesloggen. Finanstilsynet forventer at modtage udsættelsesloggen fra selskaberne hurtigt, idet loggen bør være klar til afsendelse.

  • Lækageberedskab

Det er en betingelse for udsættelse af offentliggørelse af intern viden, at det børsnoterede selskab kan sikre oplysningernes fortrolighed.

Finanstilsynet forventer, at børsnoterede selskaber ved udsættelse af offentliggørelse af intern viden har et lækageberedskab i tilfælde af, at selskabet får kendskab til, at fortroligheden ikke er længere er sikret. I tilfælde af lækage vil selskabet være forpligtet til at offentliggøre den interne viden efter den almindelige bestemmelse i artikel 17, stk. 1.

Offentliggørelsen af selskabsmeddelelsen skal ske hurtigst muligt, og udstederen skal indrette sig efter, at der kun er kort tid til at færdiggøre meddelelsen. Udstederen har på forhånd haft tid til at forberede en lækagemeddelelse. I forbindelse med en forberedelse bør udsteder derfor overveje, om udsteder skal indhente en forhåndsgodkendelse fra bestyrelsen eller nedsætte et ad hoc-udvalg, der kan godkende en selskabsmeddelelse hurtigt. I en lækagesituation er der typisk ikke tid til at indkalde og drøfte en selskabsmeddelelse i bestyrelsen. Rammerne for at arbejde med meddelelsen er dermed meget snævre.

  • Underretning af Finanstilsynet

Selskabet skal ved offentliggørelsen af den interne viden underrette Finanstilsynet om, at udsættelsen har fundet sted. Finanstilsynet har udarbejdet et skema, som selskaberne kan bruge ved underretning af Finanstilsynet. Skemaet kan findes her. 

Lidt om reglerne

Den ”almindelige” udsættelsesadgang:

Børsnoterede selskaber kan på eget ansvar udsætte offentliggørelse af intern viden, jf. artikel 17, stk. 4. Følgende betingelser skal være opfyldt:

  • En øjeblikkelig offentliggørelse antages at ville skade legitime interesser for udsteder.
  • Udsættelsen antages ikke at vildlede offentligheden.
  • Udstederen er i stand til at sikre oplysningernes fortrolighed.

Selskabet skal underrette Finanstilsynet om en udsættelse, når den interne viden bliver offentliggjort. Finanstilsynet vurderer herefter, om udsættelsen var legitim – altså lever op til kravene i markedsmisbrugsforordningen art. 17, stk.4, litra a-c.

ESMA har oplistet en række eksempler på tilfælde, hvor umiddelbar offentliggørelse af den interne viden sandsynligvis vil skade udstederens legitime interesser. ESMA’s liste er dog ikke begrænset til disse omstændigheder. ESMA nævner bl.a. følgende eksempler:

  • det tilfælde, hvor udsteder udfører forhandlinger, hvis resultatet sandsynligvis ville blive sat på spil ved umiddelbar offentliggørelse, og
  • det tilfælde hvor umiddelbar offentliggørelse vil sætte udstederens intellektuelle ejendomsrettigheder på spil.

ESMA har også oplistet en række situationer, hvor udsættelse af offentliggørelse af intern viden sandsynligvis vil vildlede offentligheden. Som eksempel fremhæver ESMA det tilfælde, hvor udsættelsen vedrører oplysninger, som er væsentligt forskellige fra udstederens tidligere udmeldte oplysninger.

Læs mere om ESMA’s eksempler her.

Den ”særlige” udsættelsesadgang

Børsnoterede selskaber kan på eget ansvar udsætte offentliggørelsen af intern viden. Det gælder eksempelvis viden, som vedrører et midlertidigt likviditetsproblem. Denne mulighed er på linje med muligheden for kredit- og finansieringsinstitutter og følger af artikel 17, stk. 5. 

Selskaberne har adgang til denne mulighed, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • Offentliggørelsen vil indebære en risiko for at undergrave den finansielle stabilitet hos udstederen og i det finansielle system.
  • Udsættelsen er i offentlighedens interesse.
  • Udstederen er i stand til at sikre oplysningernes fortrolighed.
  • Udsættelsen er godkendt af Finanstilsynet.

 

 

 

Senest opdateret 06-12-2018