Rapporten er udarbejdet på baggrund af Finanstilsynets gennemgang af 10 pengeinstitutters skriftlige markedsføringsmateriale af swapaftaler målrettet til kunder, der er kategoriseret som detailkunder, herunder både private kunder og erhvervsvirksomheder.
Finanstilsynet vurderer i rapporten, at pengeinstitutternes skriftlige materiale ikke i sig selv sikrer, at kunder får alle de relevante informationer, før der indgås en swapaftale. Finanstilsynet vurderer især, at materialet kun overfladisk behandler risikoen ved at indgå en swapaftale og ikke i tilstrækkelig grad gør kunden opmærksom på konsekvenserne af udviklingen i aftalens markedsværdi. Materialet oplyser derudover også kun i mindre grad kunden om den initiale negative markedsværdi.
Finanstilsynets gennemgang af materialet har ført til en liste på syv punkter, som bankerne bør sikre, at rådgivnings- og markedsføringsmateriale til detailkunder om swapaftaler indeholder beskrivelser af:
1. Swapaftalens konstruktion og vilkår.
2. Risikofaktorer og kundens risiko for tab.
3. Aftalens ”markedsværdi”.
4. Risikofaktorernes påvirkning af markedsværdien og den asymmetriske renterisiko.
5. Swapaftalens initiale negative markedsværdi.
6. Mulighed for afvikling før udløb og markedsværdien ved aftalens udløb.
7. Særlige risici for specifikke kundegrupper.
Læs hele rapporten her.