Sø- og Handelsretten har den 7. juni 2021 på begæring fra likvidatorerne erklæret Gefion konkurs.
Kunderne skal anmelde skader i henhold til fremgangsmåden, der fremgår af policen. Nærmere oplysninger herom findes på konkursboets hjemmeside www.gefioninsurance.com.
Som følge af konkursen opfordrer Finanstilsynet kunderne i Gefion til at tegne nye forsikringer hos et andet selskab snarest muligt. Medmindre kunderne er dækket af Garantifonden, kan der gå flere år, før kunderne får eventuel erstatning udbetalt, og dette kun delvist i form af en dividende. Garantifonden dækker skadesforsikringsaftaler indgået med Gefion i Danmark for risici i Danmark. Kunderne skal også være opmærksomme på, at i det tilfælde, at forsikringen ikke er dækket af Garantifonden, kan der gå flere år, før kunderne får deres forudbetalte præmie tilbagebetalt, og dette kun i form af en dividende.
Garantifonden dækker skader inden for dækningsområdet, der er sket i perioden op til konkursen og indtil fire uger efter, at kurator har givet meddelelse om selskabets konkurs til forsikringstagerne. Har kunden en skade, der skal dækkes af Garantifonden, skal erstatningskravet anmeldes til Garantifonden snarest muligt og senest 7. december 2021. Skader, der er anmeldt Gefion inden den 7. juni 2021, anses for anmeldt til Garantifonden. Garantifonden vil løbende offentliggøre information til kunderne, herunder hvordan skader, der endnu ikke er anmeldt til Gefion, kan anmeldes til Garantifonden på https://www.skadesgarantifonden.dk/. Information herom findes også på konkursboets hjemmeside www.gefioninsurance.com.
Skader, der ikke er omfattet af Garantifondens dækning, skal fortsat anmeldes i henhold til fremgangsmåden, der fremgår af policen. Oplysninger om kurator kan findes på konkursboets hjemmeside: www.gefioninsurance.com. Skader, der er anmeldt til Gefion inden den 7. juni 2021, anses for anmeldt til konkursboet.
Kuratorerne for konkursboet, advokat Boris Frederiksen og advokat Søren Aamann Jensen, vil tage kontakt til alle selskabets kunder for at informere og vejlede om, hvad man som kunde skal gøre.
Kuratorerne for konkursboet kan kontaktes på gefion@poulschmith.dk.
I nedenstående Q&A har Finanstilsynet besvaret de mest almindelige spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med Gefions konkurs.
Q & A om Gefions konkurs
Spørgsmål |
Svar |
|
1. Hvem er Gefion, og hvad er der sket? | Gefion var et dansk forsikringsselskab, som opererede i Danmark og havde tilladelse til at drive grænseoverskridende virksomhed i EU/EØS lande. Finanstilsynet inddrog den 24. juni 2020 selskabets tilladelse som forsikringsselskab. Gefion meddelte den 13. juli 2020, at selskabet var trådt i likvidation. Selskabet udpegede i den forbindelse advokat Troels Askerud fra Gefion og advokat Søren Aamann Jensen fra Accura til at foretage likvidationen. Sø- og Handelsretten har på begæring af likvidatorerne den 7. juni 2021 erklæret Gefion konkurs. | |
2. Jeg har en skade, hvad skal jeg gøre? |
|
|
3. Hvordan ved jeg, om min skade er dækket af Garantifonden? |
|
|
4. Jeg har betalt præmie for et helt år, får jeg noget af præmien tilbage? |
Hvis din forsikring er omfattet af Garantifondens dækningsomfang, jf. punkt 4, vil du få præmie tilbage for den resterende periode, dog minus en selvrisiko på 1.000 kr. pr. police. Hvis din forsikring ikke er omfattet af Garantifondens dækningsomfang, kan du gøre krav gældende mod konkursboet om at få tilbagebetalt resterende præmie. |
|
5. Jeg har anmeldt en skade til Gefion, før selskabet gik konkurs. Hvad skal jeg gøre nu? | Du skal ikke foretage dig yderligere. | |
6. Hvordan ved jeg, om jeg er forsikret hos Gefion? | Du kan se navnet på dit forsikringsselskab på policen. | |
7. Er min police stadig gyldig? | Ja, din police er gyldig i tre måneder efter konkursens offentliggørelse i Statstidende. Du har ret til at hæve aftalen med Gefion, hvis du ønsker det. Du opfordres til at tegne nye forsikringer hos et andet selskab, hvis det er muligt | |
8. Jeg er kunde hos Gefion, hvad skal jeg gøre nu? | Kurator for konkursboet vil kontakte dig og fortælle, hvad du skal gøre, hvis du vil anmelde en skade eller et krav. Har du spørgsmål til kurator kan du finde oplysninger på www.gefioninsurance.com. Har du spørgsmål til Garantifonden, kan du finde oplysninger på https://www.skadesgarantifonden.dk/. | |
9. Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har yderligere spørgsmål? |
Kuratorerne kan kontaktes på gefion@poulschmith.dk. |