Finanstilsynet modtager jævnligt henvendelser fra pensionstagere, som i forbindelse med overførsel af deres pensionsordning til nyt selskab, oplever ikke at modtage en eller anden form for slutopgørelse fra det afgivende selskab på overførslen. Det betyder, at pensionstagerne ikke kan gennemskue præcist hvilke beløb der er overført indenfor hver skattekode, og heller ikke kan gennemskue hvad der eventuelt er trukket af gebyrer i forbindelse med overførslen.
En forsikringsdistributør skal handle redeligt og loyalt overfor sine kunder, og skal i sin handelspraksis over for forbrugerne udvise god erhvervsskik. Det følger af § 4, stk. 1, og § 5, i bekendtgørelse nr. 1779 af 6. september 2021 om god skik for forsikringsdistributører.
Det er Finanstilsynets opfattelse, at det vil være i overensstemmelse med redelig og loyal adfærd, at selskaberne sender pensionstagerne en opgørelse over pensionsordningen i forlængelse af overførslen har fundet sted til nyt selskab. Opgørelsen bør indeholde en angivelse af det samlede beløb, beløbene fordelt på skattekoder, samt en angivelse af hvilke gebyrer selskabet eventuelt har taget i forbindelse med opgørelse og overførsel af pensionsordningen.
Finanstilsynet vil fremadrettet i tilsynet med selskaberne have fokus på at selskaberne efterlever dette.