Redegørelse om inspektion i Pædagogernes Pension – pensionskassen for pædagoger

18-12-2018

Finanstilsynet var i perioden april-maj 2018 på inspektion i Pædagogernes Pension – pensionskassen for pædagoger.

 

På inspektionen blev pensionskassens væsentligste områder gennemgået med fokus på forretningsmodellen og med størst vægt på de områder, der har den største risiko. Inspektionen omfattede bl.a. ledelse og organisation, investeringer, risikostyring, solvensforhold, forsikringsforretning og outsourcing.

Sammenfatning og vurdering

Pensionskassen administrerer pensionsordninger for omkring 115.000 medlemmer. Pensionskassens ordninger er i altovervejende grad markedsrenteordninger.

Pensionskassen outsourcer store dele af administrationen til Forca A/S, som pensionskassen er medejer af.

Produktegenskaber og risikostyring
Pensionskassen har fastsat, hvilke parametre der skal anvendes i de udbetalingsgrundlag, der fastsætter medlemmernes pensionsydelser. Pensionskassen har derudover besluttet en udbetalingsmekanisme, der til en vis grad stabiliserer udbetalingerne. Finanstilsynet fandt det dog uklart, hvilke ønsker bestyrelsen reelt havde til udbetalingsfasen, herunder udbetalingsprofilen og stabiliteten af ydelsen. Finanstilsynet vurderede yderligere, at pensionskassen ikke fuldt belyser risikoen og eventuelle konsekvenser heraf for medlemmernes ydelser.

På den baggrund vurderede Finanstilsynet, at der er risiko for, at medlemmerne oplever en anden udbetalingsprofil og større udsving i pensionsydelsen, end bestyrelsen ønsker. Pensionskassen fik derfor en risikooplysning i forhold til bestyrelsens stillingtagen til produktegenskaberne, herunder hvilken udbetalingsprofil og stabilitet der ønskes for medlemmernes pensionsydelser, så der findes et udgangspunktet for, hvordan produkterne og medlemmernes risici skal styres. Finanstilsynet vurderede yderligere, at pensionskassen bør have øget fokus på løbende at belyse og overvåge risikoen i medlemmernes pensionsydelser, idet der ved manglende overvågning er risiko for, at produktet i praksis styres anderledes end ønsket og besluttet af bestyrelsen.

Pensionskassen blev i forlængelse af risikooplysningen bedt om en redegørelse, der bl.a. skal belyse bestyrelsens ønsker til udbetalingsprofilen, og hvordan den ønskede profil opnås.

Finanstilsynet bad endvidere pensionskassen om at redegøre for, hvilke informationer om udbetalingsprofilen og risici i produktet medlemmerne modtager.

Risikostyringsmodel
Med henblik på styring af medlemmernes investeringsrisici anvender pensionskassen en risikostyringsmodel, hvor investeringsrisikoen opgøres, som det tab medlemmet kan opleve i forhold til sit depot.

Pensionskassens risikostyringsmodel omfatter alene markedsrisici og dermed ikke alle risici af relevans for pensionskassen og dens medlemmer.

Finanstilsynet vurderede, at pensionskassen ikke har dokumenteret, at de enkelte stress i modellen eller modellen samlet set er tilstrækkelig og på korrekt vis kvantificerer medlemmernes risici svarende til det valgte sikkerhedsniveau. Finanstilsynet vurderede desuden, at pensionskassen ikke løbende har sikret en passende modelgovernance.

Pensionskassen fik på den baggrund påbud om at sikre, at risikostyringssystemet i tilstrækkelig grad dækker alle de risici, pensionskassen og medlemmerne er udsat for, og om løbende at sikre tilstrækkeligheden af pensionskassens risikostyringsmodel, samt at sikre, at bestyrelsen har fastsat tilstrækkeligt klare metoder og principper for opgørelse af risici.

Investeringsområdet
Pensionskassens investeringer følger en livscyklusstrategi, hvor investeringsrisikoen ikke er ens for alle aldre.

Pensionskassen gør brug af en symmetrisk justering, når den ændrer sin aktivallokering. Den symmetriske justering betyder, at unge som ældre får den samme pct.-pointmæssige forøgelse/nedsættelse af investeringsandelen i et aktiv ved allokeringsændringer. Finanstilsynet vurderede, at niveauet for de risikofyldte aktiver og den symmetriske justering særligt for de ældre medlemmer ikke nødvendigvis harmonerer med prudent person princippet. Pensionskassen blev derfor bedt om at redegøre for, hvordan den sikrer, at den investerer sine aktiver således, at alle medlemmers interesser varetages bedst muligt.

Pensionskassens bestyrelse har fastsat henholdsvis allokerings- og risikorammer for den samlede portefølje og de enkelte aldre i livscyklusstrategien. Pensionskassen rapporterer dog ikke til bestyrelsen på allokeringsrammerne for de enkelte aldre. Pensionskassen fik derfor påbud om at sikre, at rapporteringen til bestyrelsen omfatter alle de rammer og krav, som bestyrelsen har fastsat.

Pensionskassen fik derudover påbud om at fastsætte grænser for den samlede rentefølsomhed på aktiver og passiver og rammer for rentefølsomheden ved ændringer af rentekurvens form (rentestrukturrisiko) samt påbud om at sætte rammer for risikoen for ændringer i den implicitte volatilitet.

Derudover fik pensionskassen påbud om at fastsætte andre og mere relevante sammenligningsgrundlag til vurdering af opnåede investeringsafkast for aktiver inden for kategorierne infrastruktur og ejendomme.

Forsikringsmæssige forhold
Pensionskassen anvender tegningsgrundlag, hvor forudsætningerne om levetider ikke er betryggende for visse aldre, når der sammenlignes med pensionskassens forventede levetider. Pensionskassen fik derfor et påbud om at anmelde nye dødelighedsforudsætninger.

I de grundlag, som pensionskassen tegner pensionsordninger på, udbetaler ydelser efter og beregner prognoser efter, anvender pensionskassen forudsætninger om levetider, som ikke afhænger af kalendertid. Pensionskassen anvender dog forskellige forudsætninger i forskellige aldersintervaller. Det betyder f.eks., at en 65-årig i dag har samme forventede levetid som en 65-årig om 10 år. Finanstilsynet vurderede, at pensionskassen vil sikre en bedre styring af medlemmernes levetidsrisiko ved at anvende levetidsforudsætninger, som tager højde for både medlemmets alder og kalendertid. Finanstilsynet bad derfor bestyrelsen om at redegøre for valget af praksis og de tilknyttede risici.

Ledelse og styring
Pensionskassen har indgået aftale om arbejdsleje af nøglepersonen for intern auditfunktionen. Finanstilsynet vurderede, at aftalen må betragtes som outsourcing, og at nøglepersonens ansvar dermed er outsourcet. Det følger af outsourcingreglerne, at ansvaret for opgavernes udførelse ikke kan outsources. Finanstilsynet finder, at nøglepersoner skal være ansat i pensionskassen for at sikre, at ansvaret er forankret i pensionskassen. Pensionskassen fik derfor et påbud om at sikre, at den person, som er ansvarlig nøgleperson for intern audit, er ansat i pensionskassen.

Pensionskassen fik derudover påbud om at sikre, at politik for operationelle risici opfylder alle påkrævede punkter.

Pensionskassen havde ultimo 2017 et solvenskapitalkrav på 1,4 mia. kr. og en solvensgrad på 2,7.

 

Senest opdateret 18-12-2018