Indledning
Finanstilsynet var i januar/februar 2015 på inspektion i Københavns Andelskasse. Undersøgelsen var en fuld undersøgelse, hvor alle væsentlige områder i andelskassen blev undersøgt.
Sammenfatning og risikovurdering
Københavns Andelskasse er et mindre pengeinstitut med Storkøbenhavn som sit primære virkeområde. Andelskassens forretningsmodel er i overvejende grad bygget op omkring udlån til privatkunders køb af andelsboliger samt øvrige udlån til privatkunder. Udlån til privatkunder udgør således 87 pct., mens udlån til erhvervskunder udgør 13 pct.
Andelskassen har i løbet af det seneste år skiftet direktør flere gange og har fået en række nye medlemmer af bestyrelsen, hvilket har gjort det vanskeligt at fastholde viden omkring andelskassens administration, forretning, procedurer samt risikostyring. Andelskassen modtog derfor påbud om at genopbygge og sikre denne viden om driften af andelskassen.
Andelskassen havde under den tidligere ledelse i 2013 en periode med meget kraftig udlånsvækst. Finanstilsynet havde derfor ved undersøgelsen bl.a. særlig fokus på udlån bevilget i denne periode, da kraftig udlånsvækst erfaringsmæssigt er set forbundet med ringere kreditbonitet.
Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen 115 af andelskassens udlån større end 2 pct. af kapitalgrundlaget, 4 særligt udvalgte udlån samt en stikprøve på 46 tilfældigt udvalgte udlån. Der blev i alt gennemgået udlån for ca. 179 mio. kr., svarende til 62,3 pct. af den samlede udlånsmasse. Derudover blev samtlige udlån med bestyrelsen og direktionen gennemgået.
Finanstilsynets konstaterede objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) i 5 udlån, hvor andelskassen ikke tidligere havde konstateret OIV. Finanstilsynet fandt behov for yderligere nedskrivning på i alt 266.000 kr. på de gennemgåede udlån. Finanstilsynet konstaterede også, at den del af andelskassens udlån, som var bevilget efter andelskassens iværksættelse af sin kraftige udlånsvækst i 2013, generelt var af en ringere kvalitet end de øvrige udlån.
Andelskassen har en del styringsmæssige mangler, hvoraf flere tidligere er påpeget af Finanstilsynet ved undersøgelserne i 2013 og 2014. Andelskassen modtog derfor også en række påbud om at rette op på disse mangler.
Finanstilsynet fandt endvidere rapporteringen til bestyrelsen mangelfuld på de væsentligste risikoområder, hvilket andelskassen modtog påbud om at rette op på.
Andelskassen har ultimo september 2014 opgjort sit individuelle solvensbehov til 11,0 pct., mens den faktiske solvens er opgjort til 14,7 pct. Finanstilsynet vurderer på baggrund af undersøgelsen, at solvensbehovet er tilstrækkeligt til at dække andelskassens risici.