Indledning
Saxo Bank har i 4. kvartal 2013 måtte nedjustere bankens resultat med 250 mio. kr. som følge af urealiserede tab på åbenstående CFD kontrakter med særligt én aftalepartner under bankens White Label Client (WLC) ordning. En WLC er en aftalepartner med tilladelse som værdipapirhandler, der tilbyder bankens online handelsplatforme markedsført i eget navn til egne kunder.
Finanstilsynet har i februar 2014 i lyset af hændelsen i 4. kvartal 2013 gennemgået bankens risikostyring af kunders og særligt WLC’ers marginhandel og herunder foretaget en vurdering af, om det af banken opgjorte individuelle solvensbehov er tilstrækkeligt i lyset af bankens risikostyring af kunders marginhandel. ´
Sammenfatning og risikovurdering
CFD kontrakter handles på margin. For at handle på margin skal kunden indbetale en margin, der skal dække eventuelle tab i forbindelse med kontrakterne. Marginkravet skal opfyldes med kontanter og/eller værdipapirer. Banken er i henhold til aftalen med kunden berettiget til at lukke kundens åbne marginpositioner ved en bestemt marginudnyttelse, der er fastsat sådan, at kunden ved lukning af de åbne marginpositioner fortsat vil have en del af den stillede margin tilbage. Lukning af åbne marginpositioner er med undtagelse af WLC’er fuldt automatiseret. For WLC’er har banken en manuel procedure.
Det er Finanstilsynets vurdering, at hændelsen i 4. kvartal 2013 har været forårsaget af svagheder i bankens manuelle risikostyring af WLC’ers marginhandler, herunder at bankens risikostyring ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for de risici, der er forbundet med bankens WLC ordning. Endvidere er det Finanstilsynets vurdering, at hændelsen kan tilskrives, at bankens direktion og bestyrelse ikke har været bevidste om de risici, der er forbundet med bankens marginhandel.
Det er Finanstilsynets vurdering, at banken alt overvejende har baseret sin risikostyring af kunders marginhandel på sine systemer for automatisk lukning af marginpositioner, og at banken ikke i tilstrækkelig grad har taget stilling til, om bankens minimumsmarginkrav og minimumskrav til værdipapirers værdier som sikkerhedsstillelse (sikkerhedsværdier) er tilstrækkelige til at dække kundernes eventuelle tab. Finanstilsynet har givet en risikooplysning herom samt påbud om, at bestyrelsen løbende skal tage stilling til bankens minimumsmarginkrav og minimumskrav til værdipapirers sikkerhedsværdier. Finanstilsynet har også givet påbud om, at bestyrelsen skal fastlægge en egentlig risikoprofil for bankens marginhandel.
Det er Finanstilsynets vurdering, at handelsafdelingen har haft for vide beføjelser i forhold til fastsættelse af de marginkrav og de krav til værdipapirers sikkerhedsværdier, banken stiller over for kunderne, og har givet påbud herom. Finanstilsynet har desuden givet påbud om, at al risikoberegning og stress testing til brug for fastsættelsen af marginkravene og kravene til værdipapirers sikkerhedsværdier over for kunderne skal foretages uafhængigt af handelsafdelingen.
Det er Finanstilsynets vurdering, at bankens risikostyringsfunktion ikke i tilstrækkelig grad har varetaget de opgaver og det ansvar, der påhviler risikostyringsfunktionen i relation til risikostyringen af kunders marginhandel. Finanstilsynet har givet påbud om, at risikostyringsfunktionens ansvarsområde skal omfatte alle risikoområder samt påbud om, at risikostyringsfunktionen skal være tilstrækkelig bemandet i forhold til risikostyringsfunktionens opgave- og ansvarsområder. Finanstilsynet har desuden givet påbud om, at den risikoansvarlige skal opgøre den risiko, banken påtager sig ved bankens minimumsmarginkrav og minimumskrav til værdipapirers sikkerhedsværdier.
I forhold til bankens WLC ordning er det Finanstilsynets vurdering, at den manuelle procedure for lukning af åbne marginpositioner indebærer risici, som skal afdækkes solvensmæssigt. Finanstilsynet har givet påbud herom samt en risikooplysning om, at det indebærer en forhøjet risiko for banken, at banken ikke tager konkret stilling til WLC’ernes forretningsmodeller.
Det er Finanstilsynets vurdering, at flere væsentlige procedurer i forbindelse med bankens risikostyring af kunders marginhandel ikke har været formaliserede og/eller har kun været udført på ad hoc basis. Det gælder ikke mindst procedurerne for fastsættelse af marginkrav og krav til værdipapirers sikkerhedsværdier, procedurerne for risikostyring af bankens WLC’er samt procedurerne for risikoberegning og stress testing af kundernes marginhandel. Finanstilsynet har givet påbud om, at alle væsentlige procedurer i forbindelse med bankens risikostyring af kunders marginhandel skal fastlægges i skriftlige forretningsgange og udføres med en sådan hyppighed, at risikostyringen kan anses for fyldestgørende og effektiv.
Som led i sin risikostyring af kunders marginhandel foretager banken afdækningsforretninger hos finansielle modparter. Finanstilsynet har givet en risikooplysning om, at det indebærer en forhøjet modpartsrisiko, at banken har koncentreret disse afdækningsforretninger på meget få modparter.
Banken har pr. ultimo marts 2014 opgjort bankens og koncernens individuelle solvensbehov til henholdsvis 13,3 pct. og 12,8 pct. mod en faktisk solvens på henholdsvis 17,5 pct. og 16,0 pct. Inkluderet i solvensbehovsopgørelsen er solvenstillæg til dækning af risici identificeret efter hændelsen i 4. kvartal 2013, herunder solvenstillæg til dækning af risiciene forbundet med den manuelle procedure for nedlukning af WLC’er.
Det er Finanstilsynets vurdering, at det af banken pr. ultimo marts 2014 opgjorte individuelle solvensbehov er tilstrækkeligt i lyset af de risici, der er identificeret efter hændelsen i 4. kvartal 2013, og har noteret sig, at banken siden hændelsen har været i proces omkring en styrkelse af bankens risikostyring af alle kundetypers marginhandel.