Finanstilsynet lancerer nyt indberetningssystem

24-11-2021

Den 1. december 2021 lancerer Finanstilsynet et nyt indberetningssystem, OAM, der skal erstatte OASM. Det nye system er blevet opfrisket med henblik på bl.a. at gøre det mere brugervenligt og sikkert. Bemærk, at OASM bliver lukket den 28. november 2021, og det er derfor ikke muligt at indberette meddelelser i perioden fra den 28. november og frem til det nye OAM-system er i drift.

Når en børsnoteret virksomhed f.eks. skal indberette en selskabsmeddelelse eller en finansiel rapport til Finanstilsynet, så sker det i Finanstilsynets indberetningssystem, OASM. Det er også i OASM, at storaktionærer, ledende medarbejdere og shortsellere indberetter de meddelelser, som de er forpligtede til i henhold til lovgivningen. 

Den 1. december 2021 lancerer Finanstilsynet et nyt indberetningssystem, OAM, der erstatter OASM. Det betyder, at de meddelelser, der tidligere skulle indberettes i OASM, fremover skal indberettes i OAM. 

Det nye indberetningssystem, OAM, der står for ’Officially Appointed Mechanism’, forventes at kunne tilgås fra den 1. december 2021 kl. 08:00 (CET) her: https://oam.finanstilsynet.dk. 

OAM kommer til at ligne den eksisterende løsning, men er blevet opfrisket med formålet om at gøre løsningen mere brugervenlig og intuitivt opbygget med en moderne brugerflade. Derudover løftes datakvaliteten fremadrettet, og sikkerheden i systemet er blevet styrket.

Flere obligatoriske stamoplysninger for brugere og virksomheder

Når du første gang logger ind i det nye OAM, så vil du blive bedt om at indtaste flere stamoplysninger på din bruger- og/eller virksomheds profil i form af adresse, land, etc., før du kan foretage en ny indberetning. Det gælder såvel personlige brugere som virksomheder og skyldes, at Finanstilsynet har besluttet, at flere oplysninger skal være obligatoriske for at sikre en bedre datakvalitet i OAM-systemet.

Bemærk: Du ikke kan foretage nye indberetninger i OAM-systemet, eller lade andre foretage indberetninger på dine eller din virksomheds vegne via fuldmagt, før din brugers og/eller din virksomheds stamoplysninger er blevet opdateret. Det er derfor vigtigt, at alle logger på i det nye system og får opdateret deres personlige og/eller virksomheders stamoplysninger!

Unikt ID-nummer

En af de helt store ændringer mellem OASM og OAM er, at CPR-numre udfases som identifikation af personlige brugere til fordel for et unikt ID-nummer, der kun bruges i OAM-systemet. Formålet med det nye ID-nummer er bl.a. at mindske brugen af personfølsomme oplysninger i systemet. Af hensyn til konsistens i systemet får alle registrerede virksomheder tilsvarende et unikt ID-nummer. Alle eksisterende og nye brugere og virksomheder får et unikt ID-nummer, som skal bruges ved tildeling af fuldmagter. Derudover skal det unikke ID-nummer bruges som brugernavn, hvis du plejer at logge ind med brugernavn og password (hovedsageligt udenlandske brugere og virksomheder).

Bemærk: Hvis du plejer at logge ind med personligt NemID eller NemID-medarbejdersignatur, er der ikke nogen ændringer i måden, hvorpå du logger ind. Du vil kunne se dit unikke ID-nummer på dit stamdata, når du er logget på i det nye system (både din egen brugers og evt. virksomheds unikke ID).

Teknisk fuldmagt og advokatrettigheder

Du kan i OAM ikke indberette på vegne af andre brugere eller virksomheder uden en teknisk fuldmagt, dvs. en fuldmagt oprettet i OAM-systemet. Dette gælder som noget nyt også for brugere med advokatrettigheder. Skal du indberette på vegne af en anden bruger/virksomhed, eller skal en anden bruger/virksomhed indberette på dine eller din virksomheds vegne, skal du/I, inden indberetningen kan foretages, sikre jer, at I begge er oprettet i OAM med alle de obligatoriske stamoplysninger, og at der foreligger en teknisk fuldmagt mellem jer. Der kan dog fortsat indberettes på vegne af ledende medarbejdere og disses nærtstående uden en teknisk fuldmagt i OAM, på samme måde som man kunne det i OASM.

Bemærk: Alle eksisterende fuldmagter fra OASM vil blive flyttet med over i OAM, men en forudsætning for at kunne bruge fuldmagterne i praksis er, at alle brugere og virksomheder med tildelte eller modtagne fuldmagter logger på i det nye system og får opdateret deres stamoplysninger!

OASM bliver lukket søndag den 28. november 2021 kl. 08:00 (CET) og kan herefter ikke længere tilgås. Alle tidligere indberetninger vil blive flyttet med over i det nye OAM-system, og du vil også kunne se og tilgå alle tidligere indberetninger, som du selv har indberettet, eller som er blevet indberettet på dine eller din virksomheds vegne. Det er ikke muligt at indberette meddelelser i perioden fra den 28. november 2021 og frem til, at det nye OAM-system er i drift, hvilket forventes at være fra den 1. december 2021 kl. 08:00 (CET). Det er derfor vigtigt, at du indberetter hurtigst muligt derefter, hvis du har været forpligtet til at indberette til Finanstilsynet i den mellemliggende periode. 

Skal du offentliggøre til markedet?

Hvis der er krav om, at en meddelelse skal offentliggøres til markedet, skal du fortsat gøre dette, selvom OASM og OAM ikke er tilgængelige.

Kontakt

Henvendelser vedrørende det nye OAM-system skal ske til oam@ftnet.dk. 

 

Senest opdateret 24-11-2021