Finanstilsynet opfordrer derfor forsikringsselskaberne til at udvise særlig forståelse og fleksibilitet, hvor det er muligt, og være opmærksomme på kundernes behov.
Selskaberne bør særligt:
- Udvise forståelse for at kunderne kan have praktiske problemer med at opfylde deres forpligtelser, eksempelvis i forbindelse med anmeldelse af skader
- Informere kunderne klart og letforståeligt om deres rettigheder, f. eks. om hvad deres forsikring dækker og ikke dækker, og om hvordan COVID-19 kan påvirke deres forsikringsdækning.
- Undgå tvetydige eller uklare vilkår
- Være opmærksom på risikoen for, at kunder kan handle imod deres egne interesser, når der er finansiel uro, og rådgive dem om konsekvenserne af eventuelle valg
- Informere grundigt om evt. midlertidige foranstaltninger, som forsikringsselskaberne eller deres formidlere træffer.
Finanstilsynets opfordring flugter med udmeldinger fra den europæiske forsikringstilsynsmyndighed EIOPA, der i dag har udsendt en opfordring til forsikringsbranchen om at afbøde virkningerne af COVID-19 på forbrugerne.