Når renten skal ændres på både realkreditlån og realkreditlignende lån, gælder der særlige regler for det varsel, man som forbruger skal have. Hovedreglen er, at renten kun kan ændres med et varsel på seks måneder. Samtidig skal forbrugeren have mulighed for, uden at betale de øgede omkostninger, at slippe ud af lånet indenfor den seks måneders periode, hvis forbrugeren hellere vil have sit lån et andet sted.
En rentestigning på et realkreditlignende lån kan have stor og indvirkende betydning for en forbrugers økonomiske råderum. Derfor er, varslingsreglerne en beskyttelse af forbrugerne.
Finanstilsynet har undersøgt fem bankers realkreditlignende lån. I undersøgelsen har Finanstilsynet bl.a. haft fokus på bankernes rådgivning, markedsføring af lån, vilkårene for fastsættelse af rente på lån og kreditværdighedsvurdering.
Der gælder samme vilkår for varsling af renteændringer, rentetillæg og gebyrer for de realkreditlignende lån som for traditionelle realkreditlån. I flere af bankerne fremgik det af vilkårene, at bankerne kunne hæve renten eller rentetillægget uden varsel eller med et kortere varsel, end hvad der fremgår af lovgivningen.
”Bankernes vilkår for at ændre rente og gebyrer skal afspejle de regler, der gælder, og sikre at kunderne får det varsel, de har krav på”, siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets kontor for forbrugerbeskyttelse.
Fire af de fem banker har modtaget et eller flere påbud.
Fakta om realkreditlignende lån
I 2018 blev der ydet realkreditlignende lån for ca. 42 mia. kr. Det svarer til ca. 15 pct. af det samlede udlån til boliger med pant i fast ejendom.
Et realkreditlignende lån er et lån, der på tidspunktet for låneoptagelsen blandt andet har en aftalt løbetid på mere end 10 år og en hovedstol på mindst 100.000 kr. Lånet skal have pant i en ejerbolig, et fritidshus, eller en landsbrugsejendom i Danmark.
Undersøgelsen omfattede (klik på navn for at læse afgørelse):