”Vi ønsker at sende et klart signal til pensionsbranchen om, at kunderne skal kunne stole på rigtigheden og sagligheden af de informationer, som selskaberne giver. Dertil skal kunderne have en afbalanceret rådgivning om både fordele og ulemper, når de står overfor at skulle træffe et økonomisk valg,” siger Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets kontor for forbrugerspørgsmål.
Påtaler og påbud i konkret sag
Finanstilsynets udmelding sker på baggrund af en konkret sag, hvor selskabet AP Pension har fået tre påtaler for at have givet vildledende information til kunder, der havde anmodet om at få deres pensionsordning flyttet til et andet selskab.
Kunderne modtog et brev, hvor der bl.a. stod, at de ville pålægge sig selv en transaktionsomkostning på 1 pct. af deres opsparing i form af kursspread ved køb og salg af fonde. Der stod også, at kunderne ville gå glip af fremtidige bonustildelinger, som på det tidspunkt ikke var besluttet.
Selskabet har på baggrund af sagen fået påbud om at informere og rådgive de kunder, som på baggrund af brevet afstod fra at flytte selskab, om hvilke rettigheder og muligheder, kunderne kan have mistet.
Forhandlinger om nye retningslinjer
Der har igennem længere tid foregået forhandlinger med branchen om nye retningslinjer for selskabernes adfærd i forbindelse med overførsel af pensionsordninger.
”Der er en skærpet konkurrence i pensionsbranchen og selskaberne er derfor begyndt at have systematiske strategier for at beholde pensionsdepoterne under forvaltning, selvom kunderne skifter pensionsselskab. Sagen her understreger nødvendigheden af, at der kommer retningslinjer på området til at sikre, at kunderne får en redelig og loyal behandling,” siger Ulla Brøns Petersen.
Læs "Påtaler og påbud i forbindelse med information og rådgivning til kunder, der flytter deres pensionsdepot."