Redegørelse om funktionsinspektion i European Maritime Finance A/S om markedsføring af investeringsfonde

30-04-2025

Finanstilsynet gennemførte i november 2024 en funktionsinspektion i European Maritime Finance A/S med fokus på selskabets markedsføring af investeringsfonde til semiprofessionelle investorer.

Funktionsinspektionen var en del af en temainspektion i to forvaltere af alternative investeringsfonde og to investeringsforvaltningsselskaber. Formålet var at undersøge, hvordan selskaberne sikrer, at deres markedsføring er fair, tydelig og ikke vildledende.

Ved inspektionen konstaterede Finanstilsynet, at selskabet ikke har fyldestgørende procedurer for udarbejdelse af markedsføringen af sine fonde. Dette øger risikoen for, at markedsføringen ikke er i overensstemmelse med reglerne.

Finanstilsynet har derfor påbudt European Maritime Finance at styrke procedurerne for udarbejdelse af markedsføringen for at sikre, at selskabet overholder kravene til markedsføring.

En central del af selskabets markedsføring har været varetaget af medarbejdere i afdelingen Client Relations, som telefonisk har henvendt sig til investorer og potentielle investorer med information om selskabets fonde. Der har ikke været konkrete retningslinjer, opfølgning eller kontrol af kommunikationen mellem disse medarbejdere og investorerne, hvilket har medført en væsentlig risiko for, at investorerne har investeret på et uoplyst og vildledende grundlag.

Finanstilsynet har derfor påbudt European Maritime Finance at have fyldestgørende kontrolprocedurer for markedsføring og skriftlige forretningsgange herfor.

Markedsføringsreglerne indeholder en række konkrete krav til de oplysninger om investeringsprodukter, som markedsføringsmaterialet skal eller kan indeholde. Det er med til at sikre, at investorer og potentielle investorer kan træffe investeringsbeslutninger på et velinformeret grundlag.

Selskabet har udsendt markedsføringsmeddelelser i form af bl.a. præsentationer til investorseminarer, projektmateriale om fondene, annoncer på sociale medier og one-pagers om afkastforventninger for sine fonde, som var markant højere end afkastforventningerne i PRIIP KID.

Finanstilsynet har derfor påbudt European Maritime Finance at sikre, at selskabets markedsføringsmeddelelser ikke strider mod eller mindsker betydningen af PRIIP KID.

Ved inspektionen konstaterede Finanstilsynet også, at oplysninger om European Maritime Finances fonde fremhævede fordele ved at investere uden samtidigt at oplyse om relevante risici. Af fondenes PRIIP KID fremgik, at fondene har den højest mulige risikoindikator, hvilket skal afspejles i markedsføringen.

Finanstilsynet har derfor påbud European Maritime Finance at korrigere disse forhold og generelt sikre, at oplysningerne i markedsføringsmateriale for selskabets fonde er fair, tydelige og ikke vildledende.

Yderligere har Finanstilsynet påbudt suspension af markedsføringen af European Maritime Finances fonde, fordi markedsføringen var vildledende i en sådan grad, at en potentiel investor ikke kunne træffe en velinformeret investeringsbeslutning.

Finanstilsynet konstaterede på grundlag af en stikprøve, at der i fondene Green Harmony I og Green Harmony II’s resultatscenarier i PRIIP KID fremgik et afkast på 5,9 pct. i stressscenariet. Finanstilsynet vurderede, at angivelsen af, at investor i det værst tænkelige scenarie ville opnå et årligt afkast på 5,9 pct., var vildledende og stærkt overvurderede afkastforventninger samt væsentligt undervurderede risici ved investering i selskabets fonde.

Finanstilsynet har derfor påbudt European Maritime Finance at offentliggøre nye udgaver af PRIIP KID for selskabets fonde, så dokumenterne ikke er vildledende, og så resultatscenarierne afspejler de risici, der er ved investering.

Desuden har Finanstilsynet påbudt European Maritime Finance at sende en meddelelse direkte til alle investorer med detaljer om selskabets vildledende markedsføring og suspension heraf samt oplysninger om de nye udgaver af PRIIP KID, og hvad der er blevet rettet, så informationerne ikke længere er vildledende.

Selskabets markedsføring og PRIIP KID’er er i påbuddets høringsperiode blevet suspenderet og efterfølgende tilrettet, så de ikke længere indeholder de væsentlige mangler, der var til stede før suspensionen. På den baggrund har Finanstilsynet meddelt, at suspensionen af markedsføringen kan ophæves.