Risikovurdering og sammenfatning
Virksomheden er registreret efter § 48, stk. 1, i hvidvaskloven, idet virksomheden udbyder finansiel leasing. Virksomheden udbyder leasing af køretøjer til privat- og erhvervskunder, og udbyder herudover også splitleasing.
Finanstilsynet vurderer, at virksomhedens iboende risiko for at blive brugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme er normal til høj vurderet i forhold til gennemsnittet af finansielle virksomheder i Danmark. I vurderingen har Finanstilsynet særligt lagt vægt på virksomhedens størrelse og at leasingvirksomheder generelt anses for at have en høj iboende risiko.
På baggrund af inspektionen har et antal områder givet anledning til tilsynsmæssige reaktioner.
Virksomheden har fået påbud om at udarbejde en risikovurdering, der identificerer og vurderer virksomhedens risiko for, at virksomheden kan blive brugt til hvidvask eller terrorfinansiering.
Virksomheden har fået påbud om at revidere virksomhedens politik på hvidvaskområdet, så den tager udgangspunkt i virksomhedens risikovurdering efter hvidvasklovens § 7, og fastsætter de overordnede strategiske mål på hvidvaskområdet, samt indeholder de principielle beslutninger om, hvordan virksomheden skal indrettes, så risiciene for at blive brugt til hvidvask og finansiering af terrorisme imødegås.
Virksomheden har fået påbud om. at udarbejde tilstrækkelige forretningsgange for kundekendskabsprocedurer, risikostyring, undersøgelses-, noterings- og underretningspligt.
Virksomheden har fået påbud om, at den i passende omfang foretager interne kontroller, der sikrer, at virksomheden effektivt forebygger, begrænser og styrer risikoen for hvidvask og terrorfinansiering, og at virksomheden kan dokumentere de foretagne kontroller. Virksomhedens interne kontroller skal som minimum omfatte risikoen for leasing af klonede eller stjålne biler.
Virksomheden har fået påbud om, at gennemføre kundekendskabsprocedurer på alle virksomhedens kunder, og sikre, at virksomheden indhenter tilstrækkelige kundeoplysninger i overensstemmelse med loven, herunder at virksomheden indhenter identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere og gennemfører rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitet.
Virksomheden har fået påbud om, at virksomheden vurderer og hvor relevant indhenter oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.
Virksomheden har fåret påbud om, at sikre, at virksomheden foretager den fornødne overvågning af virksomhedens kunder, herunder om nødvendigt indhenter dokumentation for midlernes oprindelse samt at sikre ajourføring af dokumenter, data og oplysninger om kunden.
Virksomheden har fået påbud om, at revidere risikoklassifikationen af sine kunder på baggrund af en konkret og dokumenteret vurdering. I vurderingen skal virksomheden inddrage oplysninger om forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed. Ligeledes skal vurderingen som minimum inddrage de faktorer, som fremgår af bilag 2 og 3 i hvidvaskloven samt den nationale risikovurdering.
Virksomheden har fået påbud om, at udføre skærpede kundekendskabsprocedurer i kundeforhold, hvor virksomheden vurderer, at der er øget risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Virksomheden har fået påbud om, at undersøge, hvorvidt kunderne eller kundernes reelle ejer er en politisk eksponeret person, eller en nærtstående eller nære samarbejdspartnere til en politisk eksponeret person.
Virksomheden har fået påbud om, at sikre, at den foretager tilstrækkelige undersøgelser af alle usædvanlige transaktioner samt alle usædvanlige transaktionsmønstre og aktiviteter, ligesom virksomhedens skal sikre, at resultaterne af disse undersøgelser noteres og opbevares.
Virksomheden har fået påbud om, at sikre, at der sker underretning til Hvidvasksekretariatet ved mistanke om, eller når virksomheden har rimelig grund til at formode, at en transaktion, midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering.
Virksomheden får påbud om, at sikre, at transaktioner sættes i bero, såfremt der er mistanke om eller rimelig grund til at formode, at transaktionen har tilknytning til hvidvask, indtil der er sket underretning til hvidvasksekretariatet efter hvidvasklovens § 26, stk. 1.