Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle selskabets væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering med størst vægt på de områder, der har den største risiko. Inspektionen omfattede bl.a. ledelse og organisation, investeringsområdet, risikostyring, solvensforhold, forsikringsforretningen og outsourcing.
Sammenfatning og risikovurdering
Topdanmark Livsforsikring har ca. 230.000 kunder og er med hensættelser til forsikrings- og investeringskontrakter for ca. 59 mia. kr. ultimo 2018 et af Danmarks større markedsorienterede livsforsikringsselskaber.
Selskabet udbyder hovedsageligt pensionsordninger til små og mellemstore erhvervskunder og i et vist omfang til større erhvervskunder og private. Der nytegnes både gennemsnitsrente- og markedsrentepensioner, hvor størstedelen af kunderne vælger et markedsrenteprodukt. Topdanmark Livsforsikring har i de senere år oplevet betydelig vækst og har stor fokus på lønsomhed.
Politikker
Finanstilsynet konstaterede, at politikken for forsikringsmæssige risici ikke indeholdt en afgrænsning af risici ved nytegning af forsikringer. Bestyrelsen fik derfor påbud om at sikre, at selskabets politikker indeholder afgrænsning af de risici, som selskabet ønsker at påtage sig på forsikringsområdet.
Bestyrelsen modtog endvidere påbud om at beslutte skriftlige politikker til at sikre långivningen og i forhold til værdiansættelsesprocessen.
Investeringsmæssige forhold
Finanstilsynet konstaterede en række forhold på investeringsområdet, hvor bestyrelsen enten ikke havde taget stilling eller ikke i tilstrækkeligt omfang havde taget stilling til de strategier og de risici, som bestyrelsen ønsker, at selskabet skal påtage sig og arbejde efter. På den baggrund blev bestyrelsen påbudt at fastlægge risikoprofil og de overordnede strategiske mål på investeringsområdet samt at give anvisninger på, hvorledes de strategiske mål opnås.
Selskabet modtog en risikooplysning, da Finanstilsynet vurderede, at der med selskabets tilgang til at investere og sammensætningen af investeringsporteføljen var en risiko for, at selskabet ikke optimerer investeringsporteføljerne til fordel for forsikringstagerne. Samtidig blev selskabet bedt om at redegøre for, hvordan de nuværende investeringsstrategier for gennemsnitsrente- og livscyklusprodukterne understøtter og fremadrettet vil understøtte kravet om, at selskabets investeringsstrategi skal være robust og sikre, at forsikringstagernes interesser varetages bedst muligt.
Bestyrelsen modtog desuden et påbud om at modtage rapportering på investeringsområdet, der er fyldestgørende for dens arbejde, og at fastlægge relevante overordnede anvisninger i form af mål og sammenligningsgrundlag (eksempelvis benchmarks) til brug for vurderingen af opnåede resultater. Desuden gav Finanstilsynet påbud om at sætte rammer for risikoen for ændringer i den implicitte volatilitet og om at sætte grænser for rentestrukturrisici.
Finanstilsynet konstaterede, at selskabets processer for værdiansættelse af ejendomme primært fokuserede på værdiansættelse forbundet med udarbejdelsen af regnskaber. Selskabet blev derfor påbudt at sikre, at den løbende værdiansættelse af ejendomsinvesteringer sker på baggrund af processer og metoder, der bedst muligt inddrager relevante markedsinformationer på løbende basis.
Endelig fik selskabet påbud om at sikre, at der for selskabets investeringer i securitiseringer og ejendomme sker en tilstrækkelig identificering og måling af risici samt vurdering af afkast/risiko-forholdet, og at sikre, at vurderingen dokumenteres og medtages i investeringsindstillinger og rapporteringer.
Information til kunder
Selskabet fik påbud om i indtegningsdokumenter og i forbindelse med bekræftelse af valget af investering at informere mæglerbetjente kunder om, at kundens opsparing ikke længere kan være placeret hos en mæglerudbudt investeringsfond, men skal handles ud ved eventuelt ophør af samarbejde med mægleren.
Aktuarmæssige forhold
Selskabet blev påbudt at dokumentere den validering, der foretages med hensyn til antagelser, og at dokumentere valideringen af de aktuarmæssige og statistiske metoder, som selskabet anvender i forbindelse med beregningen af forsikringsmæssige hensættelser.
Endelig blev selskabet påbudt at dokumentere vurderingerne af, i hvilket omfang antagelserne knyttet til den metode, der benyttes i beregningen af risikotillægget, er opfyldt.
Beregning af solvenskapitalkravet
Finanstilsynet konstaterede, at selskabet manglede dokumentation for, at forudsætningerne for anvendelse af forenklinger til beregningen af sundhedsrisiko i opgørelsen af solvenskapitalkravet er til stede. Selskabet blev derfor påbudt at sikre og dokumentere, at opgørelsen af modulet for sundhedsrisiko sker i overensstemmelse med Solvens II-forordningen.
Risikostyringssystemet
Selskabet blev bedt om at redegøre for, hvorledes den årlige rapport fra den ansvarlige for risikostyringsfunktionen til direktionen og til brug for selskabets bestyrelse giver et tilstrækkeligt overblik over selskabets risici og risikostyringssystem samt hvordan og på hvilket grundlag, den risikoansvarlige tager stilling til rapportens indhold.
Solvensforhold
Topdanmark Livsforsikrings solvenskapitalkrav udgjorde 1.451 mio. kr. pr. 2. kvartal 2018, mens det samlede anerkendte kapitalgrundlag til opfyldelse af solvenskapitalkravet udgjorde 3.761 mio. kr. Dette svarer til en solvensdækning på ca. 259 pct.