1. Indledning
Finanstilsynet gennemførte i september 2012 en funktionsundersøgelse i Investeringsforeningen Alfred Berg Invest og i den forbindelse blev Alfred Berg Administration A/S ligeledes undersøgt.
Funktionsundersøgelsen havde fokus på selskabets strategi, og på om selskabet har en holdbar forretningsmodel.
2. Sammenfatning
Finanstilsynet vurderer, at det er nødvendigt for Alfred Berg Administration A/S at skabe overskud på driften for at sikre, at selskabets forretningsmodel er holdbar.
Alfred Berg Administration har de seneste 5 år leveret følgende resultater:
I 2008 og 2009 havde selskabet et underskud på henholdsvis 1,6 mio. og 0,5 mio., og i 2010 og 2011 havde selskabet overskud på henholdsvis 0,4 mio. og 0,5 mio. I 2012 var der underskud på 1,4 mio.
Finanstilsynet har påbudt Alfred Berg Administration A/S at udarbejde en strategi med en konkret plan for, hvordan bestyrelsen vil håndtere de udfordringer, selskabet står overfor. Planen skal beskrive de konkrete mål, bestyrelsen har opstillet for selskabet for 2013, og hvordan bestyrelsen vil følge op på, om målene bliver nået. Endvidere har tilsynet påbudt selskabet hvert kvartal at rapportere om opfyldelsen af opstillede mål.
Finanstilsynet gav derudover selskabets bestyrelse en påtale for ikke på tidspunktet for undersøgelsen, at have foretaget en evaluering af bestyrelsens samlede kompetencer samt et par risikooplysninger af mindre væsentlig karakter.