Finanstilsynets vejledende udtalelse vedrørende regler for beregning og fordeling af realiseret resultat for livsforsikringsvirksomhed.
Sagsfremstilling
Et livsforsikringsselskab har spurgt Finanstilsynet om, hvilke konsekvenser det vil få, såfremt selskabets bestand af bonusberettigede forsikringer ikke er omfattet af kontributionsbekendtgørelsen.
Selskabet har siden 1986 anvendt et bonusregulativ, som anviser en anden metode for fordeling af de forsikredes andel af det realiserede resultat end beskrevet i bekendtgørelse nr. 358 af 6. april 2010 om kontributionsprincippet. Dermed mener selskabet at kunne godtgøre, at selskabets bonusberettigede aftaler falder uden for bekendtgørelse nr. 358 af 6. april 2010, og selskabet ønsker således at fortsætte sin fordeling af realiseret resultat som hidtil.
Retligt grundlag
Kontributionsbekendtgørelsen finder anvendelse, hvis forsikringstagerne og andre berettigede efter forsikringsaftalerne er berettigede til bonus, og det ikke er aftalt, at det realiserede resultat beregnes og fordeles efter en anden nærmere angiven metode, jf. §1 stk.1, i kontributionsbekendtgørelsen.
Selvom et livsforsikringsselskab ikke er omfattet af kontributionsbekendtgørelsens bestemmelser, gælder de generelle bestemmelser for fordeling af realiserede resultater til de forsikrede for livsforsikringsselskaber som fastsat i §§ 20 og 21 i lov om finansiel virksomhed (herefter kaldt FIL).
I henhold til FIL § 20, stk.1, nr. 3, skal regler for beregning og fordeling af realiseret resultat til forsikringstagerne og andre berettigede efter forsikringsaftalerne anmeldes til Finanstilsynet.
I henhold til FIL § 21, stk. 2, skal de anmeldte regler for beregning og fordeling af realiseret resultat, jf. § 20, stk. 1, nr. 3, være præcise og klare og skal føre til en rimelig fordeling.
Dette lovkrav gælder generelt og er for eksempel ikke betinget af, at forsikringerne i en forsikringsbestand er bonusberettigede i henhold til aftalerne.
Finanstilsynets vejledende udtalelse
Finanstilsynets udgangspunkt ved vurdering af rimelighed i forhold til regler for fordeling af realiserede resultater
Hvis et livsforsikringsselskab, der ved aftale ikke er omfattet af kontributionsbekendtgørelsen, anmelder regler for fordeling af realiserede resultater for en bonusberettiget forsikringsbestand, vil Finanstilsynet ved vurderingen af rimeligheden tage udgangspunkt i de rammer for rimelighed, der er fastsat i kontributionsbekendtgørelsen.
Disse rammer vil som udgangspunkt af Finanstilsynet blive anvendt som et benchmark for minimumskrav ved vurdering af rimeligheden.
FIL § 21 fastsætter, at Finanstilsynet skal føre tilsyn med, at anmeldte regler for fordeling af realiserede resultater fører til en rimelig fordeling. Tilsynet skal herved i enhver sag anlægge et skøn. Dette skøn vil i fremtiden bygge på, at de anmeldte regler for fordeling af realiserede resultater som udgangspunkt er rimelige i mindst det omfang, der følger af overholdelse af reglerne i den nye kontributionsbekendtgørelse.
Specielt vedrørende principper for nedskrivning af bonuspotentiale på fripoliceydelser:
Hvis et livsforsikringsselskab ønsker at anmelde principper for nedskrivning af bonuspotentialet på fripoliceydelser, vil Finanstilsynet tage udgangspunkt i de rammer, der følger af principperne beskrevet i kontributionsbekendtgørelsen.
Den nye kontributionsbekendtgørelse har krav om, at forsikringsbestanden skal inddeles i rentegrupper ud fra forsikringernes vægtede grundlagsrente eller oprindelige tegningsrente og krav om, at indenfor en rentegruppe må spændet imellem de vægtede grundlagsrenter højst udgøre 1%-point.
Inden for en rentegruppe kan der herefter i visse situationer ske nedskrivning af forsikringernes bonuspotentiale på fripoliceydelser under nogle nærmere i bekendtgørelsen fastlagte forudsætninger.
Finanstilsynet vil således som udgangspunkt ikke finde det rimeligt, at der kan ske en gruppevis nedskrivning af bonuspotentialet på fripolice-ydelser mellem forsikringer, hvis vægtede grundlagsrente har et spænd på mere end 1%-point.
De nye kontributionsregler repræsenterer ændrede regler på dette område.
Fravigelse af Finanstilsynets udgangspunkt ved vurderingen af rimelighed i forhold til regler for fordeling af realiserede resultater
Anmeldte regler for fordeling af realiserede resultater for et livsforsikringsselskab, der ved aftale ikke er omfattet af kontributionsbekendtgørelsen, skal føre til en rimelig fordeling, jf. § 21 i FIL.
Det er en skønsmæssig vurdering i hver enkelt sag, hvad der er en rimelig fordeling af det realiserede resultat.
Der må ikke opstå en fast praksis, der helt eliminerer eller kraftigt begrænser skønnet, jf. herved forbuddet mod at sætte skønnet under regel.
Den nye kontributionsbekendtgørelses specifikke krav til rimelighed er et udgangspunkt, når Finanstilsynet vurderer, om anmeldte regler for fordeling af realiserede resultater for et livsforsikringsselskab, der ved aftale ikke er omfattet af kontributionsbekendtgørelsen, fører til en rimelig fordeling i henhold til § 21 i FIL.
På den baggrund kan det ikke lægges til grund, at den nye kontributionsbekendtgørelse udtømmende opregner de kriterier, der skal anvendes ved en vurdering af rimelighed i medfør af FIL § 21, og at disse kriterier er minimumskrav.