Siden 2020 har Finanstilsynet ad flere omgange undersøgt gældsinddrivelsen i de store banker. Undersøgelserne viste, at flere banker havde omfattende og alvorlige fejl i deres gældsinddrivelsessystemer og -processer.
”Hundredtusindvis af kunder har været berørt af fejl i gældsinddrivelsen i de store banker. Det er fejl, som bankerne har et særligt ansvar for at tage hånd om på en ordentlig måde. Vi har nu samlet praksis på området, så der ikke er tvivl om, hvilke regler der gælder, og at vi forventer, at alle banker reagerer med det samme, hvis de konstaterer fejl af denne art. Så nu er der ingen undskyldning for ikke hurtigt at rydde ordentligt op,” siger direktør i Finanstilsynet Louise Mogensen.
I den vejledende udtalelse orienterer Finanstilsynet om sin praksis i forhold til, hvad der betragtes som redelig og loyal adfærd over for kunderne, når banker håndterer fejl i deres gældsinddrivelse, og hvilke pligter dette indebærer.
Alle banker og andre virksomheder, som driver udlånsvirksomhed, bør orientere sig i den vejledende udtalelse om Finanstilsynets fortolkning af god skik-reglerne i relation til gældsinddrivelse.
Når en virksomhed konstaterer fejl i sine gældsinddrivelsessystemer eller -processer, der påvirker kunderne, skal virksomheden adressere fejlene og stoppe de handlinger, der kan skade kunderne. Virksomhederne skal bl.a.:
- kommunikere individuelt til de berørte kunder
- straks indføre foranstaltninger, der sikrer, at risikoen for fejl ophører
- dokumentere disse foranstaltninger
- stoppe opkrævningen af fejlbehæftet gæld, hvis de finder systematiske fejl
- orientere Finanstilsynet
- udforme processer for oprydningsarbejdet
- erstatte ethvert tab, som kunderne måtte lide, som følge af fejlene.