Siden 1. juli 2023 har reglerne i kreditaftaleloven om kreditværdighedsvurdering også omfattet lån, hvor forbrugere, indgår en rente- og omkostningsfri kreditaftale, når de køber varer eller tjenesteydelser, f.eks. mobiltelefoner og briller. Finanstilsynet har pålagt virksomheden Telia Finance at sikre, at virksomheden fremover udfører en fyldestgørende kreditværdighedsvurdering for alle nye kunder, der ønsker at benytte sig af afbetalingsløsninger. Dette er nu er blevet implementeret i virksomhedens nye kreditscoremodel.
”Hvis man giver en forbruger lån uden en grundig kreditværdighedsvurdering, risikerer man at lægge en gældsbyrde på skuldrene af én, hvis økonomi allerede vakler. Derfor har vi påbudt Telia Finance at ændre deres praksis, så alle forbrugeres økonomiske situation fremover bliver vurderet individuelt og kreditgivningen bliver ansvarlig,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets forbrugerkontor.
Krav om korrekt kreditvurdering for alle typer forbrugslån
Virksomheder, der tilbyder lån til forbrugere, også uden renter og gebyrer, er underlagt kreditaftalelovens regler. Det gælder også de virksomheder, der samarbejder med detailhandlen om at tilbyde lån til køb af varer og tjenesteydelser. Det betyder, at virksomheden skal lave en kreditværdighedsvurdering for at vurdere om forbrugeren kan tilbagebetale lånet, inden lånet bliver bevilliget. Dette krav er med til at beskytte forbrugerne mod økonomiske problemer og forhindre virksomheder i at udstede lån uden tilstrækkelig kontrol.
”Virksomhederne har et ansvar for at sikre, at de overholder kreditaftaleloven, når de udbyder lån – uanset om lånene er rente- og omkostningsfrie. En korrekt kreditværdighedsvurdering er afgørende for at beskytte både forbrugeren og virksomheden mod økonomiske risici,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets forbrugerkontor.
Læs hele afgørelsen vedr. Telia Finance