Oplysninger om opdeling af omsætning i henhold til IFRS 8
Virksomheden har i årsrapporten indregnet 116.408 t.kr i omsætning for 2024.
Det fremgår af note 4, at virksomheden opdeler omsætningen i to grupper, salg af varer og salg af serviceydelser. Herudover har virksomheden opdelt omsætningen på segmenter. Virksomheden giver oplysninger om to geografiske segmenter ”Americas” og ”ROW” (resten af verdenen), samt to ”Business segments” (SmartNIC products og Engineering services).
Virksomheden har ikke oplyst om omsætning henført til enkeltlande eller henført til virksomhedens hjemland og samtlige fremmedlande.
Det fremgår af IFRS 8, afsnit 33, litra a, at en virksomhed skal give oplysninger om omsætning, som kan henføres til virksomhedens hjemland, samtlige fremmede lande og omsætning specificeret på de enkelte fremmedlande, hvor omsætningen er væsentlig. Oplysningerne kan undtages, hvis de ikke foreligger, og det vil indebære store omkostninger at udarbejde dem.
Styrelsens vurdering
Det er styrelsens vurdering, at virksomheden skal oplyse om den samlede omsætning til kunder i USA, jf. IFRS 8, afsnit 33, litra a, da denne udgør 65 % af den samlede omsætning, hvorfor USA er et væsentligt enkeltland. Det er således ikke tilstrækkeligt at give oplysningerne for regionen ”Americas”, da regnskabsbrugeren ikke kan udlede omsætningens fordeling på de enkelte lande i regionen.
Det er endvidere styrelsens vurdering, at virksomheden skal oplyse fordelingen af omsætningen mellem Danmark og samtlige fremmedlande. Selvom virksomheden i 2024 ikke har haft omsætning til kunder i Danmark, så fremgår disse oplysninger ikke af koncernregnskabet, hvorfor styrelsen ikke anser kravet for opfyldt. Oplysningen er væsentlig, da regnskabsbrugeren har behov for information om, at virksomheden er helt afhængig af eksport.
Redegørelse for udviklingen i virksomhedens aktivitet og økonomiske forhold
Virksomheden har i årsrapporten, som en del af ledelsesberetningen, medtaget et afsnit benævnt ”Financial review”. Virksomheden har i dette afsnit oplyst størrelsen af årets omsætning og den procentvise udvikling i forhold til 2023.
Det anføres yderligere:
"The decline reflects a slowdown in the market compared to 2023 and the challenging market conditions Napatech faced in 2024".
På samme side i årsrapporten har virksomheden endvidere anført, at forventningerne til omsætningen for 2024 pr. 24. februar 2024 var 170-180 mio.kr. Denne forventning blev fastholdt ved offentliggørelsen af halvårsrapporten for 1. halvår 2024. I årsrapporten konstateres det, at omsætningen blev realiseret på et lavere niveau end forventningerne.
Virksomheden har i forbindelse med offentliggørelsen den 26. februar 2025 af helårsresultatet for 2024 anført nedenstående i børsmeddelelsen:
”Napatech’s financial results improved in the second half of the year, but the base business for the year was lower than normal primarily because customers have been handling inventory corrections to deplete a covid-driven safety stocks. We have clear visibility into their consumption rates and expect that they and others will return to normal buying patterns in 2025. As a consequence, some of our operating targets for the year were not met. However, we are pleased that our core customers are returning to long-term historical norms and our new design win efforts have met expectations, combining to give us confidence in achieving our growth ambitions.”
I henhold til årsregnskabslovens § 99, stk. 1, nr. 4, skal ledelsesberetningen redegøre for udviklingen i virksomhedens aktiviteter og økonomiske forhold.
Følgende fremgår af lovbemærkningerne[1]:
”Der skal redegøres for den udvikling, der i årets løb har fundet sted i virksomhedens aktiviteter og økonomiske forhold i øvrigt. Det indebærer, at der skal redegøres for de interne og eksterne forhold, der har påvirket driften, beskæftigelsen, investeringsomfanget m.v., og dermed påvirket den udvikling, som regnskabets tal afspejler. Også forhold, som — endnu — ikke kan aflæses i regnskabets balance og resultatopgørelse kan være relevante at få beskrevet på dette sted. Ekstraordinære forhold som fx omstruktureringer, fusion/spaltning og lign. vil normalt være relevante.”
Det fremgår af årsregnskabslovens § 128, stk. 2, at årsregnskabslovens § 99 tilsvarende finder anvendelse på koncernregnskabet. Det fremgår af IFRS-bekendtgørelsen, at årsregnskabslovens §§ 99 og 128 finder anvendelse, selvom virksomheden udarbejder års- og/eller koncernregnskab efter IFRS.
Styrelsens vurdering
Det er styrelsens vurdering, at virksomhedens omtale af udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold i ledelsesberetningen overvejende er baseret på at nævne absolutte og procentvise ændringer for regnskabsposterne, mens der kun enkelte steder nævnes årsagerne til disse ændringer.
I henhold til lovbemærkningerne til årsregnskabslovens § 99, stk. 1, nr. 4, skal der redegøres for interne og eksterne forhold, der har påvirket virksomhedens udvikling og aktivitet i regnskabsåret. Der er derfor ikke tilstrækkeligt at beskrive de væsentligste ændringer i regnskabsposter fra år til år. Det er nødvendigt at beskrive årsagerne til udviklingen.
Selvom disse oplysninger kan ses andre steder som eksempelvis i børsmeddelelser, så skal alle de relevante oplysninger indgå i ledelsesberetningen. Det kan ikke forudsættes, at regnskabsbrugerne indhenter information fra andre kilder for at finde oplysninger, som skulle fremgå af årsrapporten.
Beskrivelse af årets resultat sammenholdt med den forventede udvikling ifølge den senest offentliggjorte årsrapport
Virksomheden har ikke i årsrapporten direkte forholdt sig til de realiserede beløb/tal i forhold til de udmeldte forventninger. De senest udmeldte forventninger fremgår af kvartalsrapporten for 3. kvartal 2024.
Der blevet ikke opsat nye forventninger for årets omsætning, men det blev forklaret, at virksomheden ikke ville kunne nå at indhente omsætningstab fra første halvår. De senest udmeldte forventninger var derfor:
· Omsætning 170-180 mio.kr.
· Bruttofortjeneste i % (gross margin) 69-71 %
· Personaleomkostninger 145-155 mio.kr.
· Aktiverede udviklingsomkostninger 4-7 mio.kr.
De realiserede beløb/% blev:
· Omsætning 116 mio.kr.
· Bruttofortjeneste i % 68 %
· Personaleomkostninger 165 mio.kr.
· Aktiverede udviklingsomkostninger 6 mio.kr.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 100, at ledelsesberetningen skal beskrive årets resultat sammenholdt med den forventede udvikling ifølge den senest offentliggjorte årsrapport og begrunde afvigelser i resultatet i forhold hertil. Det fremgår desuden af årsregnskabslovens § 107, stk. 2, at har offentliggørelse af oplysninger om forventet udvikling fundet sted i årets løb, skal oplysningerne efter § 100 gives i forhold til den seneste offentliggjorte beskrivelse.
Følgende fremgår af lovbemærkningerne til årsregnskabslovens § 100:
”Forslaget indebærer i overensstemmelse med Regnskabsrådets rapport (afsnit 10.5.2.5), at også andre mellemstore og store virksomheder omfattes af et tilsvarende krav. Kravet er relevant i relation til regnskabsbrugers forvaltningskontrol og har tillige betydning for regnskabsbrugers mulighed for at vurdere, om virksomhedens udmeldinger om forventningerne, jf. forslagets § 99, er realistiske, eller om de fx til stadighed er for optimistiske. Kravet om beskrivelse af årets resultat i forhold til forventet udvikling og begrundelse af forskelle skal opfyldes, uanset om virksomheden har offentliggjort et forventet resultat med beløb, et resultatinterval eller blot beskrevet den forventede udvikling verbalt.”
Det fremgår af årsregnskabslovens § 99, stk. 1, nr. 5, at ledelsesberetningen skal beskrive virksomhedens forventede udvikling, herunder særlige forudsætninger og usikre faktorer, som ledelsen har lagt til grund for beskrivelsen.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 128, stk. 5, at årsregnskabslovens § 107 tilsvarende finder anvendelse på koncernregnskabet. Det fremgår af IFRS-bekendtgørelsen, at årsregnskabslovens §§ 107 og 128 finder anvendelse, selvom virksomheden udarbejder årsrapport efter IFRS.
Styrelsens vurdering
Det er styrelsens vurdering, at forventningerne til omsætningen var væsentligt større end den realiserede omsætning. Virksomheden skal derfor i henhold til årsregnskabslovens § 100, begrunde afvigelsen i ledelsesberetningen. En henvisning til nedgang i omsætningen som følge af udfordrende markedsvilkår er ikke tilstrækkeligt konkret, hvorfor virksomheden har overtrådt årsregnskabslovens § 100.
Selvom årsregnskabslovens § 100 efter bestemmelsens ordlyd anfører, at beskrivelsen skal vedrøre årets resultat sammenholdt med den forventede udvikling, så er det styrelsens vurdering, at da den forventede udvikling skal beskrives i henhold til § 99, stk. 1, nr. 5, så skal virksomheden i henhold til årsregnskabslovens § 100 følge op på forventningerne til de regnskabsposter, for hvilke forventningerne er beskrevet. Årets resultat skal således ikke blot forstås som regnskabsposten/totalen ”Årets resultat”, men som årets resultat for alle de regnskabsposter m.v., som ledelsen har offentliggjort forventninger til. Styrelsen har i den forbindelse inddraget lovbemærkningerne til årsregnskabslovens § 100, hvori der er henvist til årsregnskabslovens § 99 vedrørende udmeldinger om virksomhedens forventede udvikling, som ikke alene kræver offentliggørelse af forventninger til regnskabsposten/totalen ”Årets resultat” men også forventninger til andre væsentlige hovedtal som eksempelvis omsætning.
Indregning af varebeholdninger beliggende hos leverandør
Virksomheden har indregnet andre tilgodehavender i balancen til en værdi af 23.762 t.kr. Følgende er anført i note 19:
”Other receivables primarily consist of inventory support payments to the manufacturing company used by the Group”.
Virksomheden har oplyst, at der er tale om lån til virksomhedens amerikanske leverandør som følge af, at denne skal indkøbe komponenter, som anvendes ved produktionen af produkter til virksomheden. Derudover er der tale om et tilgodehavende vedrørende komponenter, som er indkøbt af virksomheden og derefter leveret til leverandøren. Regnskabsposten består således af to elementer.
I forhold til tilgodehavendet vedrørende salg af komponenter til leverandøren har virksomheden oplyst, at virksomheden indkøber og ejer disse komponenter, indtil leverandøren har behov for at bruge komponenterne i produktionen af de produkter, som virksomheden køber fra leverandøren. Når leverandøren anmoder om komponenterne, sælger virksomheden disse til leverandøren og fakturerer leverandøren herfor.
Virksomheden har yderligere præciseret, at virksomhedens salg af komponenter ikke kvalificerer som omsætning i henhold til IFRS 15, da leverandøren ikke får kontrol over komponenterne.
I henhold til IAS 2, afsnit 6, defineres varebeholdninger som:
” Varebeholdninger er aktiver:
a) som besiddes med henblik på videresalg som led i det normale forretningsforløb
b) under fremstilling med henblik på et sådant salg eller
c) i form af råvarer og hjælpematerialer til brug i produktionsprocessen eller leveringen af tjenesteydelser.”
I henhold til IAS 2, afsnit 34, indregnes varebeholdninger som omkostninger, når de sælges, i det regnskabsår, den tilknyttede omsætning indregnes.
Styrelsens vurdering
Vedrørende tilgodehavender fra salg af komponenter til leverandøren, er styrelsen ikke enig i, at denne post kan klassificeres som et tilgodehavende. Virksomheden har oplyst, at salget ikke kvalificerer som omsætning i henhold til IFRS 15. Styrelsen er enig i denne betragtning, da kunden ikke får kontrollen over komponenterne, hvorfor virksomheden ikke kan indtægtsføre det modtagne vederlag eller indregne et tilgodehavende efter IFRS 15.
Idet der er tale om komponenter, som indgår i virksomhedens færdigvarer, så vurderer styrelsen, at komponenterne er omfattet af IAS 2, jf. definitionen i IAS 2, afsnit 6. I henhold til IAS 2, afsnit 34, indregnes varebeholdninger først som omkostninger, når de sælges og den tilknyttede omsætning indregnes.
På den baggrund er det styrelsens vurdering, at komponenterne fortsat skal klassificeres som varebeholdninger, selvom virksomheden juridisk har solgt komponenterne til leverandøren, da leverandøren ikke får kontrol over komponenterne.
Oplysninger om de væsentligste betalingsvilkår
Virksomheden har ikke omtalt de væsentligste betalingsvilkår for virksomhedens kunder i årsrapporten.
Følgende fremgår af IFRS 15, afsnit 119:
”En virksomhed skal fremlægge oplysninger om sine leveringsforpligtelser i kontrakter med kunder, herunder en beskrivelse af følgende:
a) ….
b) de væsentlige betalingsvilkår (f.eks. hvornår betaling typisk er forfalden, om kontrakten indeholder et væsentligt finansieringselement, om vederlaget er variabelt, og om der for et skøn over variable vederlag gør sig en begrænsning gældende, jf. afsnit 56–58)
…”
Styrelsens vurdering
Det er styrelsens vurdering, at virksomheden skal medtage oplysninger om de væsentligste betalingsvilkår, jf. IFRS 15, afsnit 119, litra b. Idet disse oplysninger ikke er medtaget, har virksomheden overtrådt overstående bestemmelse. Det forhold, at virksomheden vurderer, at betalingsvilkårene er på markedsmæssige vilkår, bevirker efter styrelsens vurdering ikke, at der ikke skal oplyses herom.