Sammenfatning og risikovurdering
PBU er en tværgående pensionskasse for pædagoger. PBU har både gennemsnitsrente- og markedsrenteprodukter. Al nytegning sker i markedsrenteprodukter. PBU har ca. 128.000 medlemmer og forvalter ca. 100 mia. kr.
En pensionskasse skal have en gruppe aktiver, hvis samlede værdi til enhver tid mindst svarer til værdien af pensionskassens samlede forsikringsmæssige hensættelser. For at sikre tilstedeværelsen af tilstrækkelige aktiver skal pensionskassen føre et register over aktiverne. Reglerne har primært til formål at sikre forsikringstagerne i en krisesituation, hvilket forudsætter, at pensionskassen har foretaget sikringsakten, som består i at føre et fyldestgørende register, hvor aktiverne bl.a. er individualiseret, og hvor de er frie og ubehæftede.
Finanstilsynet konstaterede, at pensionskassen opgjorde de registrerede aktiver ved udgangen af hvert kvartal, og at registeret ikke mellem opgørelserne blev opdateret, hvis f.eks. et aktiv, der indgik i registeret, blev handlet eller brugt som sikkerhedsstillelse. Finanstilsynet bad som led i inspektionen pensionskassen om at foretage en 24-timers opgørelse af registeret, hvor Finanstilsynet konstaterede, at der i pensionskassens register på opgørelsesdagen indgik aktiver, der var solgt, og kontanter, der var anvendt som sikkerhedsstillelse. Det indebar, at der på opgørelsesdagen kun var registreret aktiver svarende til ca. 93 % af pensionskassens forsikringsmæssige hensættelser. Pensionskassen rådede samlet set over tilstrækkelige aktiver til at leve op til sine forpligtelser, men der indgik ikke i registeret tilstrækkelige aktiver til at dække de forsikringsmæssige hensættelser, som reglerne forudsætter.
Finanstilsynet vurderede, at pensionskassens eksisterende procedurer ikke sikrer, at registeret til enhver tid indeholder tilstrækkelige aktiver, som kan tjene til fyldestgørelse af forsikringstagerne i en krisesituation. Finanstilsynet har derfor påbudt pensionskassen at sikre, at der føres et register, som til enhver tid indeholder samtlige aktiver, der omfattes af registreringen, samt at sikre, at relevante retningslinjer og forretningsgange medvirker til dette. Det indebærer at sikre, at registeret løbende opgøres uden inddragelse af solgte aktiver og aktiver, som er stillet til sikkerhed, så registeret til enhver tid rummer tilstrækkelige aktiver[1] i forhold til pensionskassens forsikringsmæssige hensættelser.
[1] Jf. lov om forsikringsvirksomhed § 219 og bekendtgørelse om registrering af aktiver i livsforsikringsselskaber, tværgående pensionskasser og firmapensionskasser § 6 og §§ 7-8