Langholt Invest er en registreret selvforvaltende alternativ investeringsfond, som markedsføres til semi-profesionelle investorer. Fonden er underlagt reglerne for dokumenter med central information (herefter ”PRIIP-KID”) i henhold til PRIIP-forordningen[1] og tilhørende reguleringsmæssige tekniske standarder[2] (herefter ”PRIIP-RTS”).
Fondens oplyste risikoindikator i PRIIP-KID er ikke beregnet i overensstemmelse med kravene i reguleringen[3]. Investorerne kan derved have modtaget forkerte oplysninger om risikoen ved fonden, hvor risikoen ved fonden er undervurderet.
Fonden anvender en usædvanlig indløsningsmekanisme, hvor investorer må påregne at lide betydelige tab ved indløsning. Det fremgår, at investorer kan få deres indskud udbetalt til kurs 100, hvis der er likvide midler. Da fondens likvide beholdning tilstræbes at være lav, kan investorerne også vælge en straksindløsning.
Hvis investorerne venter med at udtræde, til der er likviditet til det, kan de risikere at skulle vente i en årrække. Det skyldes, at den gennemsnitlige kursværdi pr. 31. december var 78,52, og investorerne vil skulle vente på, at tilstrækkeligt mange obligationer er steget til kurs 100, udtrukket eller udløbet.
Hvis investorer lader sig straksindløse, vil fonden få behov for at sælge værdipapirer for at imødekomme straksindløsningen. Indløsningen vil i givet fald ske ved salg af værdipapirerne med laveste kurs, og kurstabet dækkes af den udtrædende investor. Da fonden køber obligationer til kurser under 100 og sælger til kurs 100, vil der altid være kurstab. Pr. 31. december 2023 var den gennemsnitlige kursværdi 78,52, og obligationerne med laveste kursværdi vil have en kursværdi, som er væsentligt lavere. Dermed er kurstabet, som sammen med kurtage udgør udtrædelsesomkostninger, meget høje. En investor, som indtræder og kort efter udtræder, vil lide et højt umiddelbart tab. Det er endvidere en indløsningsmekanisme, som omfordeler mellem investorer, idet de indløsende investorer indløses til en kurs væsentligt under fondens værdi.
Fondens indløsningsmekanisme og risikoen knyttet hertil er ikke beskrevet fyldestgørende i fondens PRIIP-KID[4]. Investorerne er dermed ikke tilstrækkeligt oplyst om de begrænsede muligheder for at tage penge ud af fonden, og under hvilke vilkår en indløsning kan foretages og med hvilke omkostninger. Bl.a. mangler der informationer om de betydelige omkostninger og gebyrer, der pådrages i forbindelse med indløsningen[5].
Fondens PRIIP-KID indeholder ikke en angivelse af den anbefalede investeringsperiode[6]. Der er kun vist afkastscenarier for et enkelt år i fonden, mens kravet er to eller tre afkastscenarier afhængig af længden på den anbefalede investeringsperiode[7]. Desuden er fondens tidligere resultater ikke præsenteret korrekt[8].
Finanstilsynet har derfor påbudt selskabet at beregne fondens risikoindikator i overensstemmelse PRIIP-RTS, bringe oplysningerne om, hvad produktet drejer sig om, samt oplysningerne om holdeperiode og indløsning i overensstemmelse med PRIIP-forordningen samt at selskabet offentliggør oplysninger om tidligere resultater i overensstemmelse med PRIIP-RTS.
[1] (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP’er)
[2] (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[3] Jf. bilag II, pkt. 9.15 i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information ogbetingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[4] Jf. artikel 2, stk. 2 i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[5] Jf. artikel 6, litra b og c i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[6] Jf. artikel 8, stk. 3, litra g, nr. ii i (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP’er) og artikel 6, litra a i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[7] Jf. bilag IV, stk. 32 – 34 i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed
[8] Jf. bilag VIII, stk. 5 i (EU) 2017/653 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er) vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og revision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille sådanne dokumenter til rådighed