Redegørelse om inspektion i Fiskernes Forsikring G/S

12-10-2022

Finanstilsynet var i februar 2022 på ordinær inspektion i Fiskernes Forsikring G/S.

 

På inspektionen blev de væsentlige områder gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering. Inspektionen havde fokus på selskabets forretningsmodel, outsourcing, genforsikring, hensættelser, investeringsområdet, solvensbehov, kapitalgrundlag, kapitalplan, kapitalnødplan, IT, bestyrelsen og ledelsessystemet.

Sammenfatning og risikovurdering

Forretningsmodel

Fiskernes Forsikring er et gensidigt gruppe 2-forsikringsselskab, der ejes af medlemmerne, som primært er danske erhvervsfiskere. Selskabet tegner arbejdsskadeforsikring, ulykkesforsikring og kaskoforsikring på fiskefartøjer, mindre erhvervsfartøjer og lystbåde. Selskabet har de seneste år haft negative forsikringsmæssige resultater og har taget en række initiativer med henblik på at forbedre rentabiliteten i forsikringsdriften. Finanstilsynet vurderer, at der fortsat er en høj risiko for, at selskabet ikke opnår positive forsikringsmæssige resultater og har derfor givet selskabet en risikooplysning om, at selskabets forretningsmodel er uholdbar.

Politikker og retningslinjer

Finanstilsynet konstaterede, at selskabets politik for forsikringsmæssig risiko ikke indeholdt bestemmelser om reassurancedækning, nye risici og kumul. Selskabets retningslinjer indeholdt bl.a. ikke bestemmelser om acceptregler, tarif for disse og maksimal forsikringssum pr. risiko og begivenhed.

Finanstilsynet konstaterede, at selskabets politik og retningslinjer for operationel risiko manglede bestemmelser om særlige risici knyttet til selskabets forretningsmodel og principper for, hvordan operationelle risici skal opgøres.

Finanstilsynet vurderede, at selskabets politik for opgørelse af det individuelle solvensbehov ikke indeholdt en beskrivelse af, hvordan det individuelle solvensbehov dækker den risiko, som fremgår af selskabets risikovurdering. 

Selskabet havde ingen politik for produkttilsyn og styring.

Finanstilsynet har derfor givet selskabet påbud om at formulere og implementere de krævede politikker og retningslinjer.

Forretningsgange

Finanstilsynet konstaterede, at selskabet manglede forretningsgange på væsentlige områder, herunder principper og metoder ved opgørelse af de forsikringsmæssige hensættelser, investeringsområdet, håndtering af outsourcede aktiviteter, IT-sikkerhed og opsamling, opgørelse og rapportering om tab som følge af operationelle risici.

Finanstilsynet har derfor givet selskabet påbud om at udarbejde og implementere de krævede forretningsgange.

Bestyrelsens sammensætning og kvalifikationer

Finanstilsynet vurderede, at direktionen og bestyrelsen havde behov for en styrkelse af kompetencerne på investeringsområdet, og har derfor givet påbud om dette.

Outsourcing

Finanstilsynet konstaterede, at en af selskabets outsourcing-aftaler ikke var udformet, så den opfyldte reglerne for outsourcing. Finanstilsynet vurderede desuden, at selskabet ikke i tilstrækkeligt omfang havde dokumenteret sine analyser i forbindelse med indgåelse af en outsourcing-aftale.

Finanstilsynet har derfor givet selskabet påbud om at opdatere outsourcing-aftalen.

Hensættelser

Finanstilsynet har givet påbud om, at selskabet skal indregne forventede tab i præmiehensættelserne for de forsikringsbrancher, som det forventer vil være tabsgivende.

Finanstilsynet har endvidere givet selskabet påbud om at diskontere og inflationsjustere hensættelserne på brancherne Fartøj og Ulykke.

Investering

Finanstilsynet vurderede, at selskabet ikke havde besluttet en effektiv styringsmæssig ramme for renterisikoen i retningslinjerne på investeringsområdet, og har givet selskabet påbud om at beslutte denne.

IT-sikkerhed og beredskab

Selskabet har fået påbud om at foretage IT-risikovurderinger med udgangspunkt i selskabets vigtigste forretningsmæssige processer. Derudover vurderede Finanstilsynet, at selskabet ikke havde fastsat tilstrækkelige krav til rapportering, kontrol og opfølgning på IT-sikkerhed. Dette har selskabet også fået påbud om. Selskabet har endvidere fået påbud om at afprøve IT-beredskabsplanen regelmæssigt.

Individuelt solvensbehov

Finanstilsynet vurderede, at der var en difference imellem den præmievolumen, som indgik i opgørelsen af det individuelle solvensbehov (efter standardmodellen) og den indsendte finansielle rapportering. Finanstilsynet har derfor givet påbud om at beregne det individuelle solvensbehov med et konfidensniveau på 99,5 og en tidshorisont på 12 måneder.

Solvensdækning

Selskabet havde en solvensdækning på 216 pct. ved udgangen af 2021.

 

Senest opdateret 12-10-2022