Baggrund
En værdipapirhandler er en virksomhed, der som led i sit erhverv planlægger eller gennemfører ordrer og transaktioner med finansielle instrumenter. Formålet med temainspektionen var at undersøge, om udvalgte danske værdipapirhandlere opfyldte kravene til markedsovervågning af handelsaktiviteter i henhold til den gældende lovgivning.
Værdipapirhandlere er forpligtet til at indføre og opretholde effektive ordninger, systemer og procedurer, med henblik på at afsløre og indberette muligt markedsmisbrug. Dette følger af artikel 16, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om markedsmisbrug (MAR) samt artikel 2-5 af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2016/957 (den delegerede forordning).
Sammenfatning
Finanstilsynet har undersøgt bankens:
- Ordninger og systemer (markedsovervågning og systemunderstøttelse)
- Procedurer (forretningsgange)
- Træning og uddannelse af medarbejdere
- Interne rapportering og kontrol (compliance og intern revision)
- Sagsbehandling og underretninger til Finanstilsynet.
Finanstilsynet har fundet forhold i bankens ordninger og systemer, som ikke lever op til kravene i markedsmisbrugsforordningen, og som derfor fører til tilsynsreaktioner.
Finanstilsynet har givet Nykredit Bank A/S påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer og transaktioner, som Nykredit Bank A/S foretager med finansielle instrumenter.
Nykredit Bank A/S fik også påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer, uanset hvordan banken modtager, videresender og afgiver ordrer. Det indebærer, at Nykredit Bank A/S systematisk ud fra en proportionalitets- og risikobaseret tilgang, skal overvåge ordrer, den modtager, videresender og afgiver telefonisk, pr. e-mail, via chatforum eller lignende.