Finanstilsynet var i marts 2016 på inspektion i Jyske Invest Fund Management A/S. Der var tale om en funktionsundersøgelse med fokus på investeringsforvaltningsselskabets risikostyrings- og compliancefunktioner. Undersøgelsen omfattede en gennemgang af funktionernes organisering og ressourcer samt tilrettelæggelse af arbejdet og rapportering.
Sammenfatning og risikovurdering
Jyske Invest Fund Management A/S’ forretningsmodel baserer sig på at tilbyde administration af investeringsforeninger og kapitalforeninger. Selskabet administrerer fonde med tilknytning til Jyske Bank-koncernen. Jyske Bank A/S er ligeledes depotselskab for fondene.
Selskabet er ejet af de administrerede fonde, men har en tæt tilknytning til Jyske Bank-koncernen både i forbindelse med selskabets drift og i forhold til de rådgivnings- og markedsføringsydelser, som banken udfører for de administrerede fonde.
Undersøgelsen af risikostyrings- og compliancefunktionerne har alene givet anledning til enkelte anmærkninger af formel karakter.
Finanstilsynet har samtidig undersøgt udvalgte dele af selskabets politikker og forretningsgange for it-sikkerhed og ændringshåndtering og fundet, at selskabet ikke har procedurer, som sikrer en betryggende administration og adgangssikring af nogle af selskabets it-systemer, der anvendes til udførelse af centrale kontrolfunktioner som led i selskabets administration af fondene.
Selskabet har derfor fået påbud om at etablere forretningsgange omkring løbende kvalitetssikring og afstemning af datagrundlaget samt at etablere forretningsgange for administration og dokumentation af ændringshåndtering. Endelig har selskabet fået påbud om at indføre forretningsgange, der sikrer adgange til systemer og data