Indledning
Finanstilsynet var i marts 2016 på inspektion i Demetra Fondsmæglerselskab A/S.
Inspektionen var en ordinær inspektion, hvor fondsmæglerselskabets væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering. På inspektionen havde Finanstilsynet fokus på investorbeskyttelse og compliance.
Sammenfatning og risikovurdering
Selskabets forretningsmodel baserer sig primært på at yde skønsmæssig porteføljepleje samt investeringsrådgivning til detailkunder og til investeringsforeningen Investin. Selskabet rådgiver endvidere landmænd om lån samt om køb af råvarer og derivater heraf.
Det er Finanstilsynets vurdering, at selskabet ikke fuldt ud lever op til reglerne om investorbeskyttelse. Det er samtidig Finanstilsynets vurdering, at selskabets compliance-funktion burde have opdaget disse mangler. Årsagen er efter Finanstilsynets opfattelse, at selskabets compliance-funktion ikke har de nødvendige ressourcer og den nødvendige kompetence og sagkundskab.
Finanstilsynet konstaterede således på inspektionen, at selskabet i en del tilfælde har undladt at indhente de nødvendige oplysninger forud for udførelse af egnethedstest af detailkunder. Finanstilsynet anførte i den forbindelse, at der tillige aftales ret vide investeringsretningslinjer med kunderne.
Dette kan indebære en risiko for, at kundernes porteføljer ikke er i overensstemmelse med, hvad kunderne ønsker og forventer, og for at porteføljerne ikke er egnede for kunderne.
Endvidere konstaterede Finanstilsynet, at selskabet ikke giver sine porteføljeplejekunder periodiske oversigter om porteføljeplejen, men forlader sig på, at kunderne modtager beholdningsoversigter fra deres pengeinstitutter uden at sikre, at disse giver de relevante oplysninger om porteføljeplejen. Den manglende periodiske rapportering til kunderne kan medføre, at kunderne ikke er tilstrækkeligt oplyste om udviklingen i deres porteføljer.
Finanstilsynet gav derfor påbud om, at selskabet skal indhente de nødvendige oplysninger forud for udførelse af egnethedstest af detailkunder, som modtager investeringsrådgivning og skønsmæssig porteføljepleje.
Finanstilsynet gav desuden et påbud om, at selskabet skal sikre, at dets porteføljeplejekunder minimum hver sjette måned modtager en samlet periodisk oversigt indeholdende de relevante oplysninger i henhold til investorbeskyttelsesbekendtgørelsen, herunder oplysninger om porteføljens resultat for perioden samt om gebyrernes størrelse.
Finanstilsynet gav endvidere påbud om, at selskabet skal sikre, at selskabets compliancefunktion har de nødvendige ressourcer og den nødvendige kompetence og sagkundskab.
Finanstilsynet gav derudover selskabet enkelte påbud af styringsmæssig og administrativ karakter.
Selskabets solvensbehov pr. 31. december 2015 var på 11,74 pct., mens den faktiske solvens var 17,56 pct. pr. 31. december 2015. Inspektionen har ikke givet anledning til ændring af Finanstilsynets vurdering af selskabets solvensbehov.