Indledning
Finanstilsynet var i december 2013 på inspektion hos Nasdaq OMX København A/S, der driver Københavns Fondsbørs samt den mindre børs First North. Der var tale om en ordinær undersøgelse af selskabet.
Den 26. marts 2014 kom Nasdaq OMX København A/S med høringssvar vedrørende Finanstilsynets udkast til inspektionsrapporten, hvori Nasdaq OMX København A/S mere uddybende redegjorde for sin håndtering af de områder, som inspektionen har omhandlet.
Sammenfatning og vurdering
Henset til Nasdaq OMX København A/S’ drift af Københavns Fondsbørs har Finanstilsynet i undersøgelsen lagt fokus på selskabets håndtering af de interessekonflikter, der kan opstå, når selskabet både skal overvåge, at udstederne overholder deres oplysningsforpligtelser, og samtidigt sørge for, at markedspladsen er attraktiv for eksisterende og fremtidige udstedere. Finanstilsynet havde således udvalgt tre ud af i alt 13 underretninger i 2013 fra Nasdaq OMX København A/S om mulig overtrædelse af reglerne i værdipapirhandelslovens § 27, hvor Nasdaq OMX København A/S i to af sagerne havde bedømt udsteders forhold anderledes end Finanstilsynet.
Finanstilsynet har i forbindelse med gennemgangen af Nasdaq OMX København A/S’ organisatoriske opbygning, procedurer og ressourcer givet to risikooplysninger vedrørende svagheder i selskabets procedurer til at håndtere interessekonflikter, der kan have betydning for selskabets evne til at drive markedet på en betryggende og hensigtsmæssig måde.
I samme kontekst har Finanstilsynet givet Nasdaq OMX København A/S en risikooplysning vedrørende den påkrævede dokumentation af vigtige beslutninger og grundlaget herfor, hvilken er væsentlig for selskabets evne til at påvise overholdelsen af lovens krav og sikre ensartede rammer for den løbende sagsbehandling.
Henset til Nasdaq OMX København A/S’ drift af First North har Finanstilsynet i undersøgelsen lagt fokus på selskabets overvågning af de godkendte rådgivere og udstederne på denne alternative markedsplads.
Finanstilsynet har i denne forbindelse konstateret, at Nasdaq OMX København A/S ikke har nogen egentlig plan for løbende kontrol af, om de godkendte rådgivere efterlever deres forpligtelser i henhold til First North reglerne herfor.
Som risikooplysning har Finanstilsynet derfor anført, at manglen på en kontrolplan for de godkendte rådgivere kan betyde, at Nasdaq OMX København A/S ikke har et ordentligt grundlag for at kunne bedømme disses faktiske overholdelse af reglerne.
Denne risikooplysning skal ses i sammenhæng med de godkendte rådgiveres ansvar for at sikre, at udstederne på First North overholder deres oplysningsforpligtelser.
Endelig har Finanstilsynet ved gennemgangen af en fortegnelse over afgørelser truffet af Nasdaq OMX København A/S vedrørende overtrædelser af First North’s regelsæt bemærket, at der på nævnte liste forefindes visse gentagelsestilfælde, som Nasdaq OMX København A/S ikke har givet Finanstilsynet meddelelse om.
På denne baggrund har Finanstilsynet givet Nasdaq OMX København A/S en påtale for at have overtrådt værdipapirhandelslovens § 11 ved ikke at have givet Finanstilsynet meddelelse om disse gentagelsestilfælde.