Indledning
Finanstilsynet var i april/maj 2014 på inspektion i Dronninglund Sparekasse. På undersøgelsen blev udvalgte risikoområder gennemgået med hovedvægten lagt på sparekassens kreditområde samt kapitaldækning.
Sammenfatning og risikovurdering
Sparekassens forretningsmodel er i udgangspunktet at udøve pengeinstitutvirksomhed med almindelige indlåns- og udlånsprodukter til kunder i Nordjylland. Sparekassen har valgt en høj udlånseksponering mod erhverv og ejendomme.
Sparekassen har en betydelig eksponering mod erhvervskunder, der tegner sig for ca. 74 pct. af det samlede udlån, mens denne andel i sammenlignelige institutter udgør ca. 51 pct. Ejendomseksponeringen var på 19,9 pct., hvilket er væsentlig højere end gennemsnittet for mindre institutter (gruppe 3 institutter) på 11,6 pct. Sparekassen har i et par tilfælde ”parkeret” problemfyldte sager, hvorved sparekassen reelt har beholdt risikoen på engagementerne. Finanstilsynet vurderer, at sparekassen reagerer for sent og for svagt på kunder med finansielle problemer.
Finanstilsynet gennemgik på inspektionen 53 store engagementer større end 2 pct. af kapitalgrundlaget, svarende til ca. 40 pct. af de samlede udlån og garantier. Herudover blev der gennemgået en stikprøve på 172 engagementer i intervallet mellem 0,5 mio. kr. og 8,3 mio. kr. Desuden gennemgik Finanstilsynet alle engagementer med direktionen og bestyrelsen.
Finanstilsynet fandt i alt yderligere nedskrivninger for 80,9 mio.kr., heraf ca. 79,7 mio. kr. ved gennemgang af de store engagementer. Gennemgangen af den udvalgte stikprøve gav anledning til mernedskrivninger på 1,2 mio. kr. Desuden skal værdien af sparekassens egne ejendomme nedskrives med ca. 8,1 mio. kr.
Engagementsgennemgangen viste en høj andel af kunder med finansielle problemer, idet 81 pct. af volumen på de gennemgåede store engagementer enten har væsentlige svaghedstegn eller er omfattet af objektiv indikation for værdiforringelse (OIV). Således er 30 store engagementer omfattet af OIV.
Idet sparekassen har mange ejendomsengagementer, fik den påbud om at sikre et indgående kendskab til ejendomsmarkedet i sparekassens markedsområde samt sikre en effektiv overvågning af disse engagementer.
Finanstilsynet gav på ledelsesområdet påbud om, at sparekassen mangler procedurer for arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion, desuden fik sparekassen påbud om minimum årligt at foretage en risikovurdering af sparekassens risici.
Sparekassen vurderede, at nedskrivninger på såvel engagementer som ejendomme vedrørte tidligere år, hvilket Finanstilsynet er enig i. Sparekassen har som konsekvens heraf offentliggjort supplerende/korrigerende information til årsrapporten for 2013. På denne baggrund har sparekassen modtaget en påtale for fejlene i sparekassens årsrapport for 2013.
Sparekassen havde ultimo marts 2014 indberettet et individuelt solvensbehov på 12,1 pct., mens den faktiske solvens var opgjort til 15,2 pct. Finanstilsynet vurderer på baggrund af undersøgelsen, at solvensbehovet er tilstrækkeligt efter de påbudte nedskrivninger.