Indledning
Finanstilsynet var i september 2013 på inspektion i Habro Fondsmæglerselskab A/S.
Inspektionen var en ordinær inspektion, hvor fondsmæglerselskabets væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering. På inspektionen havde Finanstilsynet især fokus på selskabets forretningsmodel, bestyrelsens og direktionens arbejde samt opgørelse af det individuelle solvensbehov.
Sammenfatning og risikovurdering
Selskabets forretningsmodel er baseret på et relativt smalt forretningsområde indenfor formidling og rådgivning vedrørende skibs– og timandsanparter i projekter administreret af moderselskabet og andre koncernforbundne selskaber.
Selskabets aktiviteter har siden tilladelsen som fondsmæglerselskab i 1997 været karakteriseret ved relativt få men større transaktioner. Selskabets resultater har som følge heraf varieret betydeligt fra år til år. Dog har selskabet haft positive resultater de seneste tre år.
Det er Finanstilsynets vurdering, at der er en risiko for, at selskabets indtjening fortsat vil være svingende som følge af, at det marked, selskabet opererer på, er svingende. Selskabet forventer endvidere selv, at markedet for skibsanparter er nedadgående. Herudover har Finanstilsynet ikke fundet væsentlige risici i selskabet.
Finanstilsynet gav dog påbud om, at selskabet i større omfang skal dokumentere opgørelsen af det individuelle solvensbehov. På det foreliggende grundlag fandt Finanstilsynet det dog ikke nødvendigt at øge solvensbehovet. Finanstilsynet gav derudover selskabet enkelte påbud af styringsmæssig og administrativ karakter samt en påtale for at have haft tilgodehavende honorarer, der oversteg de tilladte grænser.